sleeper class

• Luc

Hebben jullie ervaring met sleeper class?

Heb al een reis gemaakt door noord india met koningaap, zijn dan met trein van Delhi naar Jaisalmer gereden met airco.Ik vand die airco meer storend dan goed.

Nu ga ik met mijn vrouw alleen, en in sleeper class reizen, hebben wel geen luxe nodig.Een pluspunt van sleeper class is natuurlijk de prijs.

We reizen in julie en augustus door Rajastan

• Erik Jan

Hi Liuc,

Check even: http://www.indiaweb.nl/openbaarvervoer met meer uitleg over de verschillende klassen. Ook nu is de timetable handig, want lang niet alle klassen komen op alle treinen voor. Zelf hebben we veel in 2AC/ 3AC en CC gereist o.a. door Rajastan. Heb geen ervaring met sleeper, maar van horen zeggen minder veilig…. Voor wat ‘van horen zeggen’ waard is natuurlijk ;-)

By the way: je kunt de airco per slaapcompartiment gewoon uitzetten.

Enjoy

• Ben

http://www.seat61.com/India.htm

Kijk hier maar eens, alle Indiase treininfo.

Goeie reis,

Ben

• luc

Hallo,

Wat bedoel je met minder veilig?

Bedoel je meer kans op diefstal of zoiets?

• Khan

luc schreef:

>

> Wat bedoel je met minder veilig?

> Bedoel je meer kans op diefstal of zoiets?

Overdag staan bij SL de deuren gewoon open, hetgeen het voordeel heeft dat bijv. ambuante (maar illegale) verkopers de trein op kunnen, maar het trekt ook zwartrijders en minder betrouwbare personen (op zoek naar buit) aan.

's Nachts moeten die deuren dicht, maar er is weinig dat belet dat die deuren weer open gezet worden (bij A/C moet de begeleider daar op letten, hoewel dat ook geen 100% garantie is).

Op bepaalde trajecten maakt de spoorwegpolitie 's avonds dan ook rondes door de SL wagons, ook om er zeker te zijn dat de metalen shutters naar beneden te gaan. Je moet dan ook niet verbaasd zijn dat die lui dan rondlopen met pistoolmitrailleurs.

Zoeken op “chain snatchers” op het internet geeft enig idee van het probleem Zij bijv. http://www.hindu.com/2006/08/14/stories/2006081405990300.htm

Zelf heb ik trouwens op een nacht door een geopend raam een discussie mogen voeren met een paar vage gasten op een station die graag naar binnen wilden. Nooit doen natuurlijk ;-)

O ja, wat je bij SL class ook nog tegen gaat komen zijn mensen die geld willen ophalen, al dan niet na het aanbieden van (ongevraagde) diensten. Mensen zeggen (trecht) dat dit deel uitmaakt van de ervaring van het reizen per Indiase trein. Ik weet wel dat je na verloop van tijd dit iets minder gaat waarderen, zeker als je die betreffende bedelaar voor de zoveelse keer gaat tegenkomen (kom wat vaker op hetzelfde station en je gaat mensen herkennen ;-) )

Enorm voordeel van de SL class is wel dat je snel wat aankopen kan doen op een station waar je stopt (of verkoper komt aan boord).

Overdag staan (of zitten) in de geopende deur van een rijdende trein kan een mooie ervaring zijn, maar houd wel rekening met onverwachte schokken.

(disclaimer: ik ben niet aansprakelijk voor schade en/of letsel als gevolg van het zich ophouden bij geopende deuren in een trein!!! ;-) Wees verstandig en denk zelf na)

• Cjom

Brengt me op een idee: ik ga in februari drie weken naar Noord-India en wil veel met de trein reizen. Het lukt me tot nu toe niet via internet reserveringen te maken (creditcardbetaling komt niet door). Als de AC-klassen ter plekke vol zijn kan ik proberen sleeper class te boeken.

Vraag: heb ik in Noord-India in februari 's nachts in de sleeper class een slaapzak nodig? Ik heb het gauw koud.

• Anita

ja, neem zeker je slaapzak mee. een rijdende trein in de nacht is niet warm@

• luc

Heeft er dan niemand positieve ervaring met sleeper class?

• Ben

Ik denk het niet. Maar laat je daardoor niet van de wijs brengen, gewoon een keer proberen zou ik zeggen. Dan spreek je uit eigen ervaring.

Overigens is het wel wat vreemd, je vraagt advies, de gekregen adviezen bevallen je blijkbaar niet en dan ga je de oprechtheid van die adviezen in twijfel trekken. Ik begrijp niet goed waar je naar toe wil.

Goeie reis,

Ben

• Tunne

He Luc

IK ben al vier keer naar INdia geweest en rij bijna altijd per sleeper class. Er gebeurd daar veel meer en je krijgt ook veel meer contact met de mensen zelf.

Ik leg mij koffer altijd vast aan een ketting onder het bed en mijn belangrijke spullen stop ik in een tasje en leg in mijn bed om mijn arm.

En jullie reizen met zijn tweeen dan kan dus altijd 1 persoon op de spullen letten terwijl de ander naar de wc gaat of iets lekkers gaat kopen.

De vele bedelaars kan je inderdaad als irritant ervaren. Als je ze iets wilt geven stop dan altijd muntjes los in je broekzak. Zorg ook altijd dat je briefjes van 10, 20 en 50 rupees hebt want als je een koffie koopt 5 rupee nu msschien 6 of iets te eten hebben ze vaak niet terug van grotere biljetten.

Echt lange afstanden kan het fijner zijn dat je ac pakt, want dan heb je meer rust en ben je fitter als je de trein weer uitstapt.

Groeten en veel plezier