veel vertraging bij late reservering treinreis?

• Cjom

Ik ga in februari 3 weken naar Noord-India en wil per trein rondtrekken, in elk geval Delhi, Jaipur, Agra, Calcutta, Darjeeling, Varanasi, en eventueel nog meer als de tijd dat toelaat. Nu lees ik op websites dat de treinen regelmatig al weken van te voren zijn volgeboekt. Dat betekent dat ik eigenlijk nu zou moeten reserveren, maar ik heb er niet zo´n zin in me nu al vast te leggen. Er zijn wel extra plaatsen beschikbaar voor buitenlanders.

Loop ik erg veel kans dat ik dagen moet wachten als ik verder wil reizen, en pas een paar dagen van te voren boek?

• erik

Hangt er vanaf hoe luxe je wilt reizen. In de goedkoopste klasse kan je je er altijd wel in proppen. Wil je een luxe bed op een lange afstand, dan moet je dat van te voren regelen.

Maar, hoewel minder comfortabel, er zijn altijd bussen.

• p.rospere

Ga je rondreizen in de volgorde die je aangeeft in je post??? Vind het wel een strak schema voor 3 weken!

• Cjom

Vind je het strak? Ik heb vele jaren geleden ook in Zuid-India gereisd en een vergelijkbaar schema was goed haalbaar. Maar ik hoef eventueel niet alles te zien. Bedoeling is eerst vanaf Delhi naar het oosten: Varanasi, Calcutta, Darjeeling, in willekeurige volgorde. Daarna Agra, Jaipur en Delhi, en mocht er geen tijd meer zijn dan laat ik Agra en/of Jaipur zitten.

• Khan

Cjom schreef:

>

> dat de treinen regelmatig al

> weken van te voren zijn volgeboekt. Dat betekent dat ik

> eigenlijk nu zou moeten reserveren, maar ik heb er niet zo´n

> zin in me nu al vast te leggen.

Wat je ook nog kan doen is reserveren, en je reservering cancellen. Dat kan tot de dag van vertrek nog redelijk goedkoop.

Een hoop mensen doen dat in India, en dat is eigenlijk een van de redenen waarom treinen als snel volgeboekt zijn, en er later weer plaatsen vrijkomen (maar dan moet je wel op waiting list staan om daarvan te profiteren).

• Kannadiga

Ook voor niet-luxe plaatsen moet je reserveren. Op de grond slapen is verboden en je kunt 's-nachts met stokken wakker gemaakt worden om te vertrekken.

Is mij eens overkomen toen ik op een pratikshasuchi / waiting list stond.

• Erik Jan

Afgelopen oktober en november veel met de trein gereist van Mumbai door het noorden van India (tot aan Guwahati).

Het is idd zo dat veel treinen ver van te voren zijn volgeboekt. In ieder geval voor 2AC en 3AC. Laat je indien mogelijk op de waitinglist zetten. Zeker wanneer je tot en met plaats 15 op de waitinglist komt te staan heb je goeie kans je kaartje te bemachtigen. Er wordt nml ook weer een hoop gecancelled. Via de site van de spoorwegen of op de stations zelf kun je checken of je een plekje hebt. En anders, doen als iedereen (ook uit eigen ervaring): koop het goedkoopste kaartje voor sleeper… Ga bij aankomst van je trein zo snel mogelijk naar de TC (conducteur). Vaak te herkennen aan witte broek en zwart jasje en een enorme bos papieren in z'n handen. Vraag of hij nog een plek heeft in 2AC/ 3AC. Zo ja, heb je meteen mazzel. Zo nee, vraag hem nog een keer naar je kaartje te kijken en stop er een paar roepies bij. Dikke kans dat je er nu wel opkomt. Het verschil in tarief betaal je dan op de trein bij de TC bij. Kom je niet op de trein ben je hooguit wat roepies kwijt voor je goedkope kaartje. En natuurlijk meer tijd om te wachten op een volgende trein.

Suc6

• Erik Jan

Ennuh, touristquota is vaak minder interessant omdat het het aantal plaatsen voor toeristen juist beperkt. Er wordt een maximaal aantal toeristen toegelaten. Touristpas is vaak juist geen garantie om een kaartje te bemachtigen. Gewoon kaartje reserveren op het station of via internet is het handigst. Nog een tip: haal wel even de timetable op een groter station. Kost je INR 30, maar kun je wel goed van te voren je trein en mogelijke alternatieven uitzoeken.

Enjoy

• Khan

Erik Jan schreef:

>

> Nog een tip: haal wel even de timetable op een

> groter station. Kost je INR 30, maar kun je wel goed van te

> voren je trein en mogelijke alternatieven uitzoeken.

De TAAG (Trains at a glance) is ook op het internet beschikbaar: http://www.indianrail.gov.in/ (link staat rechts, op de 2e rij). Handig om van te voren een print te maken van de relevant pagina's

Probleem kan namelijk zijn dat het boek zelf uitverkocht is (de huidige versie dateert al weer van juni).

• Cjom

bijkomend probleem is dat treinen reserveren via internet tot nu toe niet lukt. Ik kom tot aan betalen en op een of andere manier komt mijn betaling via creditcard niet door.