Cultuurverschillen (discussie)

• Rob

Over cultuurverschillen gesproken.

Het was in Palolem (beach resort) dat ik met een Nederlands gezin in gesprek raakte.

Onderwijl zag mijn Indiase reisgenoot Rattan, met z’n arendsogen, dat er in de verte iets vreemds uit de zee aangespoeld was en verdween naar het strand om te kijken wat dat was.

Nieuwsgierig als ik was volgde ik hem even later.

Er lag iets vreemds op het strand en ik zag hem er een paar keer een flinke schop tegen aangeven. Het bleef maar bewegen en het bleek een aangespoelde vogel te zijn, helemaal vastgeplakt door het afval van het rubber wat daar in de buurt gewonnen en in zee gedumpt wordt.

“Houd daar mee op”, riep ik verontwaardigd, toen hij de zoveelste trap aan dat beest gaf. Gelukkig luisterde hij naar mij, ving de vogel en probeerde al het vastgeplakte gum van de veren af te halen.

Het Nederlandse stel met kinderen, ook nieuwsgierig geworden, waren ook komen kijken.

Ze waren onder de indruk van de diervriendelijkheid van een Indier, dat hadden ze niet eerder meegemaakt.

OK, de volgende dag lekker een full body massage op mijn kamer genomen.

Rattan vond dat vanuit zijn eigen Indiase cultuur maar belachelijk, maakte een foto van mij op bed liggend in m’n nakie en ging weg.

‘s Avonds zaten we weer bij het strand en z’n arendsogen vielen weer op iets.

Er gebeurde iets interessants op het strand. Hij er heen, even later ik ook.

Wat bleek: er was een groepje Taiwanese dames verse garnalen aan het barbecuen in een gat op het strand. Rattan, behulpzaam als altijd, hielp hun met het vuurtje stoken. Sleepte wat weggegooid papier van de Westerse toeristen aan.

Onderhand had ik zelf flink wat foto’s van de dames met garnalen gemaakt.

Na een lekker garnaaltje verorbert te hebben liet ik een van de Taiwanese vrouwen de gemaakte foto’s terug zien.

En klikte terug en terug, tot ze een gil slaakte…

Rob

• KeesS

Rob, nou maak je me toch echt nieuwsgierig waarom ze een gil slaakte. Was het omdat ze zichzelf op de foto zag, de garnalen al dan niet gepeld, het vuurtje of Rattan, jij ziet er toch niet zo erg uit heb ik begrepen.

• Rob

Kees,

Was jij dat niet, die laatst om aanbevelingen voor een goede massage vroeg.

Laat je dan niet op de foto zetten …

Rob

btw: ze kwamen uit Korea