Kleding?

• Khan

Ineke M schreef:

>Als mensen uit India zelf een gewaagde outfit

> aantrekken dan zal dat op den duur wel de norm veranderen.

“Als” kun je inmiddels wel weglaten, ga in bijv. Hyderabad of Bangelore bij een bioscoop kijken (zal in de overige grote steden waarschijnlijk niet anders zijn, maar dat heb ik zelf niet kunnen waarnemen). Wel jammer natuurlijk voor al die toeristen die een dame in sari willen zien (laat staan de half-sari, die komt inmiddels eigenlijk alleen in films voor, of als mode verschijnsel).

• Rob

Ineke,

Ik had het niet alleen maar over kleding.

Maar probeer het begrip “normen en waarden” in een wat breder verband te trekken.

Voor mij is er wel degelijk een grens aan wat nog te accepteren is in andere culturen en wat niet. Dat is niet Nederlands, maar internationaal erkend via o.a de rechten van de mens (inclusief kinderrechten).

Dat heeft voor mij niets wel wel of geen respect hebben te maken.

Jij accepteert toch ook niet dat de kleding die jij in India laat maken en importeert via kinderarbeid tot stand komt?

Rob

• Rob

“Het ontbreken van enige verwantschap met bovenstaande eigenschappen doet me ergste vermoeden.”

Nestor,

Jouw laatste zin begrijp ik even niet.

Rob

• Bianca

Beste Connie,

Ben zelf vorig jaar ook rond deze tijd geweest in hetzelfde gebied. Het is inderdaad fijn om een trui bij je te hebben, maar een enorm dikke fleece hoeft niet. Ik had zelf een grote sjaal bij die ik als het wat frisser werd omsloeg, ook handig in tempels en de moskee. Daarnaast een comfortabele broek en een rok tot over de knie zijn erg handig, ook shirtjes met een mouwtje zijn aan te raden( blote schouders worden ook niet zo op prijs gestelt. De warmte in deze periode valt erg mee, het is eigenlijk een aangenaam zomer weertje

veel plezier

Bianca

• p.rospere

Rob ik ben het helemaal met je eens dat kinderarbeid verwerpelijk is, maar ik denk dat het nu nog een noodzakelijk kwaad is of heb jij een oplossing voor de armoede? Het is wel heel gemakkelijk om vanuit nederland te roepen verbieden die handel, en als er een oplossing voor was zou je gelijk hebben, nog niet zo heel lang geleden kwam het in nederland ook voor, mijn vader moest als 10 jarig jongetje bij de boer gaan werken om een steentje bij te dragen aan het grote gezin. In maastricht werkten in de jaren 30 ook 10 jarige in de porcelein industrie, was dit goed, natuurlijk niet maar als de keus is om je kinderen aan het werk te zetten of laten kapot gaan van de honger dan is die keuze snel gemaakt!!

• Connie

Bedankt Bianca.

Gr.Connie

• Kannadiga

Waarden en normen zijn zo subjectief.

Wat zou je er van vinden als moslims in Nederland de hoofddoek op willen leggen aan de inheemse bevolking? Of de mannen een baard op dringen?

Wij zouden protesteren om dat zij niet het recht hebben ons (de meerderheid van inheemsen) hun kledij op te dringen. Wat zij zelf doen is hun zaak.

Indiers zijn net als de Thai. Zij keuren het gedrag van de buitenlandse toeristen niet openlijk af. Maar de buitenlanders verstaan de taal niet. Ze verstaan de opmerkingen en discussies dus niet.

Meestal gaat het over dat buitenlanders zich niet verzorgen en er vies bijlopen.

• Ineke M

Hoi Rob,

Ik heb jouw stukje anders opgevat. Meer in de trant van ‘de cultuur willen doorbreken’ door kleding, gedrag e.d. vooral niet aan te passen aan de daar heersende moraal. In een breder verband begrijp ik het.

Je hebt gelijk over kinderarbeid. Ik probeer daar altijd goed op te letten, maar de scheidslijn is vaak heel erg dun. In de fabriek waar onze kleding gemaakt wordt werken geen kinderen. Maar op een gegeven moment was er wel een jongentje van een jaar of 8 - 10 die in de winkel waar wij onze sjaals vandaan halen ‘werkte’. Niet goed, want zo'n kind hoort op school te zitten, maar als je het achterliggende verhaal hoort dan is het niet meer zo zwart/wit.

In dit geval kwam het jongetje uit een heel erg arm gezin en werkte in een kolenhandel. Hij moest daar erg zwaar werk doen en het ging niet goed met hem. De eigenaren van de winkel hebben hem daar weggehaald. In de winkel was hij meer een ‘mascotte’, die af en toe thee haalde voor de klanten en soms wat sjaals opvouwde, maar ook Engels leerde en rekenen. Zijn situatie was dus erg verbeterd en de jongen bloeide daar op. Een half jaar later was ik er weer en zat de jongen inmiddels op school. In dit geval is het dus goed gekomen, maar het blijft moeilijk om er over te oordelen.

Nog 5 weken en dan ‘mag’ ik weer!

groetjes,

Ineke

• peet

scheiding van kerk en staat

geloven doet men maar tussen de orenRob schreef:

>

> Prospere,

>

> Dat er andere landen met andere normen en waarden zijn weten

> we ook wel.

> Dat betekent voor mij niet automatisch dat je daar ook

> respect voor moet hebben, integendeel. Wat te denken van

> vrouwen (en mannen) besnijdenis?

> Uithuwelijken op jonge leeftijd. Een bekrompen sexuele moraal?

> Corruptie? Noem verder maar op.

>

> En waar blijft het respect voor onze cultuur?

> Dat is een cultuur waar de individuele vrijheid gewaarborgd

> wordt.

>

> Rob

• veroniek

ik ben al jaren reisleidster in vershillende landen en woon nu in kenia ga nu ook weer vrijdag naar india, over kleding, ik vind het vreselijk als ik nederlanders zie die zich BLOOT kleden. prima aan het strand maar aub wat je ook vindt van een cultuur…goed of niet..respecteer aub HUN standpunt. Kijk ik las even over vrouwen besnijdenis…natuurlijk fout in onze ogen..vergeet niet dat het jaren zo is geweest..nooit goed te praten maar aub geef mensen de tijd..als meisjes niet besneden waren in africa werden ze nooit als bruid uitgehuwd…er zijn daar geen uitkeringen, ze kunnen alleen niet leven in die maatschappy, dus we moeten niet als een olifant door een porselijnkast lopen, maar langzaam hun ontwikkelen…

ik wens jullie allen veel plezier..maar please…..respect!