Kleding?

• Connie

Wij gaan volgende week naar India, helemaal zin in!!

Maar toch nog even een vraagje over kleding.

Ik neem zowieso geen winterjas mee, maar een lekkere dikke fleecevest. Is het nu nodig om een korte broek en sandalen mee te nemen?? Ik weet gewoon niet wat ik kan verwachten, en wil ook weer niet teveel mee hoeven sjouwen…Wie is er weleens in deze tijd geweest? Wij doen New-Delhi, Agra en Jaipur aan.

Alvast super bedankt!!

• erik

Tenzij je naar Goa gaat is India geen korte broeken land.

• Khan

India in december - januari kan in de ochtend knap fris zijn (als het tegenzit vieze mist). Kan me een nachtelijke rit in een trein herinneren (en dat tussen Hyderabad en Vijayawada, dsu dat is redelijk naar het zuiden) dat ik blij was een goede trui bij me te hebben.

• roy

Beste Connie,

Op het eerste vraag kan ik geen nuttig antwoord geven.

tweede vraag:

Het korte broek cultuur kennen de indiers niet en zelf de blanke toeristen die ik overal gezien hebt lopen netjes rond jong en oud.

Tot net onder de knie is niet kwetsbaar.

• Connie

Ik ben alweer een heel stuk wijzer! Wij zijn doorgewinterde thailandgangers, daar trek je dus aan waar je zin in hebt, voor India geldt dat dus zeker niet…

India is voor ons de 1e keer….We kijken er erg naar uit!!!

Bedankt voor jullie antwoorden!

• p.rospere

Connie jij schrijft “Wij zijn doorgewinterde Thailandgangers, daar trek je dus aan waar je zin in hebt.” Ik woon al jaren in Thailand, Koh Samui om precies te zijn. Als je een wist hoe de Thaise bevolking op ons ‘farangs’ neerkijkt, omdat de toeristen zeer schaars gekleed op pad gaan. “No respect for our culture” zeggen ze dan. Deze maand begint het Jonnie&Anita-seizoen weer. Zie je ze weer massaal rondrijden op de gehuurde brommertjes … hij in de korte broek en zonder T-shirt en zij in het stringetje achterop. Dat jij aantrekt waar je zin in hebt, wil niet zeggen dat dat in overeenkomst is met de Thaise cultuur, normen en waarden. Vergis je niet in die eeuwige glimlach…!

• Rob

Prospere,

Dat er andere landen met andere normen en waarden zijn weten we ook wel.

Dat betekent voor mij niet automatisch dat je daar ook respect voor moet hebben, integendeel. Wat te denken van vrouwen (en mannen) besnijdenis?

Uithuwelijken op jonge leeftijd. Een bekrompen sexuele moraal?

Corruptie? Noem verder maar op.

En waar blijft het respect voor onze cultuur?

Dat is een cultuur waar de individuele vrijheid gewaarborgd wordt.

Rob

• Connie

Ben het met Rob eens.

Ik had het over een korte broek en niet over dat ik in een string wil gaan lopen. Trouwens leuk dat je op Koh Samui woont, mooi eiland!

• Ineke M

Ik ben het vaak met Rob eens, maar nu even niet.

Wij gaan vrijwillig (naar ik aanneem) naar andere culturen en m.i. is het niet meer dan respectvol om rekening te houden met de daar geldende norm in je gedrag en kleding.

Mocht je iets willen doorbreken in een andere cultuur (en is dat jouw taak in een ander land??), dan werkt het niet als je als toerist met blote topjes of korte broeken gaat lopen. Integendeel zelfs! Je bevestigt daarmee alleen de (eventuele) vooroordelen. Als mensen uit India zelf een gewaagde outfit aantrekken dan zal dat op den duur wel de norm veranderen.

Voorbeeld uit Nederland zelf:

Buiten de Moslima's zullen niet veel ned. dames een hoofddoek dragen, dus dat gedrag wordt niet gekopieerd (alleen door de eigen groep). Maar toen K3 van die kleine doekjes om hun hoofd bonden deed half Nederland het na. Veranderingen moeten uit de eigen cultuur komen lijkt mij.

groetjes,

Ineke

• Nestor-F

Je dient respect te hebben voor de zeden en normen van het land wat je bezoekt. Als je dat niet kunt opbrengen moet je er eigenlijk niet heengaan. Zo simpel ligt dat. Dat je het niet eens bent met alle gewoonten in het betreffende land hoeft nog niet in te houden dat je als een soort zendeling met bestraffende vinger opgeheven de in jouw ogen misstanden veroordeeld.

Besnijdenis, voornamelijk bij mannen is een zeer vaak voorkomend ritueel in de Westerse wereld, vergis je daarin niet. Vrouwenbesnijdenis gebeurt alleen in een beperkt aantal niet Westerse gebieden/landen.

Bekrompen seksuele moraal, ja die hebben we bij “ons” ook. Uithuwelijken komt in de Westerse cultuur (vrijwel) niet meer voor.

Respect voor onze cultuur?. Als we “hun” cultuur met de voeten treden waarom verwachten we dan respect van “hun”?

Nee, respect is gebaseerd op wederzijds begrip en deels op vertrouwen. Het ontbreken van enige verwantschap met bovenstaande eigenschappen doet me ergste vermoeden.