Motorrijden in India

• Roelof Sierd

Hallo begin januari reis ik af naar Goa en Karnataka. Ik wil een motor huren in Goa en dan naar Hampi rijden. Nu heb ik gelezen dat je met een gehuurde motor niet de grens (van Goa) over mag. Klopt dat of moet je de grenswachten een paar roepies toeschuiven?

Alvast bedankt voor jullie info

• Rob

Roelof,

Volgens mij haal je twee vragen door elkaar.

1. mag je met een gehuurde motor in India de deelstaatgrens overschrijden?

2. zo niet, kun je de grenswachten om kopen?

Een derde vraag zou kunnen zijn: wat zijn de mogelijke risico's als ik mij in India niet aan de regels houd.

Rob

• p.rospere

Ik heb tienduizende kilometers gedraaid op mijn enfield kris kras door india, en ik heb nog nooit een enkel probleem gehad met politie of deelstaten e.d. Meestal zijn ze zo van slag af als ze een buitenlander zien rijden dat ze je gewoon door zwaaien. Moet er wel bij vertellen dat ik tamil nadu kenteken had en geen goa kenteken!! Verder wil ik je veel plezier toewensen, rijden met de motor door india is voor mij het ultime rij en reisplezier de de weg naar je doel, wordt het doel!! Wel ogen goed open houden, niet te snel en bij voorkeur alleen over dag rijden.

• Rob

P.Rospere,

Interessante aanvulling.

Kun je misschien ook nog uitleggen wat het verschil is tussen een kenteken uit Tamil Nadu en Goa?

Rob

• p.rospere

Technisch gezien is er geen verschil natuurlijk rob, alleen de begin letters natuurlijk. Maar in zijn vraag zei hij dat hij het vanuit goa ging doen en ik heb vanuit tamil nadu gedaan!!

• Thomas Kat

Ik heb vorig jaar zo'n tocht gemaakt.

In Goa (Palolem) een motor gehuurd en oa. naar Hampi gereden. Je hebt vanuit Goa wel degelijk problemen als je als buitenlander bij de (zuidelijke) deelstaatgrens aankomt. Bij andere deelstaatgrenzen heb ik trouwens geen problemen gehad. Maar op 2 van mijn motorrijzen in India was het in iedergeval altijd raak bij Goa/Karnataka. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:

1. Zorg dat je een Motorrijbewijs hebt. (ik heb dat niet…). Wellicht bespaar je je daar een heel hoop gedoe mee.

2. Als je dat niet hebt; schaf dan een internationaal certificaat aan (kan bij de ANWB) dat je bromfietsen mag besturen. (Had ik trouwens ook niet….)

3. Maar evengoed als je 1 van de 2 bovenstaande punten wel kan laten zien vinden ze wel een ander probleempje.

4. Geld

5. Hoeveel? Tsja, moeilijk te zeggen. Vaak hebben ze zg. boetes voor het rondrijden zonder bijv. rijbewijs. Ik was met een vriend en ik geloof dat we samen 500 rps hebben betaald.

6. Als je op de terugweg daar weer langs komt dan kan je het volgende doen. Hebben wij gedaan: Rustig aankomen rijden bij de slagboom, langzaam rijden, langzaam, langzaam achter een truck blijven hangen, situatie goed in je opnemen, wachten tot de bomen omhoog gaan en dan…. GASSEN

• Hans

Door heel India gereden met een enfield en nergens problemen gehad.Inderdaad Alleen bij de grensovergang die Thomas kat beschrijft hebben ook wij problemen gehad.Wij gadden dezelfde truck in voorbereiding als Thomas, maar net voor de slagboom draaide de vrachtauto rects af.Als door een wesp gestoken vlogen de beamtes naar de slagboom om hun potentele klanten een poot uit te draaien.

Wij hadden een enfield gehuurd in Madras en volgens die kerel klopte onze papieren niet.Maar dit was absoluut flauwekul.We hadden volgens hem 2 opties.Of de eigenaar uit Madras over laten komen om hem te laten bewijzen dat wij die motors bij hem hadden gehuurd,of 200 Rupee betalen en dan zou hij over zijn hart strijken.Het was een kompleet lulverhaal, maar na lang onderhandelen zijn we bertrokken met het achter laten van 200 rupee.Maar verder hebben we nergens problemen gehad, en rijden op de motor in India is echt geweldig!!!! Zeker doen!! Vaak wordt aangeraden om een monteur mee te nemen omdat de enfield nog al onbetroubaar is.Nou wil ik niet zeggen dat de enfield de betroubaarste motor is die er bestaat maar in India heeft vrijwel iedereen verstand van deze motor.Dus bij een eventuele pech is een monteur zeer snel gevonden.En nog bijna gratis ook.Heel veel plezier met het rijden in India.Hou alleen bij de eerder genoemde staatsgrens even een mooi praatje en een paar rupee gereed.

Hans