Nachttrein

• Khan

Spreken over 1e, 2e en 3e klasse is niet juist

De verdeling is dit

1A/C - luxe versie, de enige klasse met een afsluitbare cabine

2A/C - two tier AC = 2 bedden boven elkaar

3A/C - three tier AC = drie bedden boven elkaar

SL = sleeper class = drie bedden boven elkaar, geen A/C

FC = First Class = geen A/C, bestaat nauwelijks nog

II = Second class = unreserved, de wagons zitten in de meeste express treinen aan de kop en de staart van de trein, en zitten meestal ook gevaarlijk vol.

De vraagsteller heeft naar ik vermoed een 3A/C resevering, dat is in feite hetzelfde als 2A/C, alleen maken 3 personen gebruik van de bank, en wordt 's nachts een bed in het midden neergelaten.

De beste info heb je natuurlijk via

http://www.seat61.com/India.htm

Interessant trouwens dat mensen die zelf zeggen nog nooit met 1A/C gereden te hebben, wel alles weten over de “stugge Indiase bovenklasse” die daar in zit ;-)

• Sundri

Ik heb het niet over “de stugge Indiase bovenklasse” en ik heb zelf wel in die klasse met lakens, kussens en gordijnen gereisd en heb ervaren dat je daar de “gewone man” niet vindt. Ik vind verder de “bovenklasse” helemaal niet stug, integendeel (stugge Indiërs heb ik nog niet ontdekt), maar wel anders.

• Nienke

Nou, een hoop verschillende info blijkt dus. Ik zal nog proberen te achterhalen over welke klasse dat het nu precies gaat… Het is natuurlijk allemaal een nieuwe ervaring, dus wat dat betreft maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit. Behalve die houten bankjes dan…..

Bedankt voor de reacties. Ik hoop gauw meer te weten.

• Thomas Kat

Dacht wel dat er iets gezegd zou worden over de opmerking ‘stugge indiase bovenklasse’ :) Sorry hoor als ik je eventueel gekwetst heb. Is zeker niet de bedoeling….;)

• Khan

Ha, ha :-)

Het probleem in 1A/C kan trouwens wel zijn dat je uit je gereserveerde coupee wordt geslingerd door een politicus met haast, danwel een filmactice van het niveau van Sri Devi (die verhalen zijn mij bekend)

De enige filmpersoonlijkheid die ik ooit in de trein heb ontmoet was trouwens in de 2A/C en dat was een hele aardige en vriendelijke man.