vakantie

  • R

    Wij willen volgend jaar samen met mijn zoon, schoondochter en 2 kleinkinderen van 3 en 4 jaar naar India reizen.

    De kleinkinderen hebben geen eigen paspoort maar staan in de paspoort van de vader geregistreerd. Het reizen in Europa is geen probleem maar hoe is het in India gesteld. I

    Moet de kleinkinderen verplicht een eigen paspoort hebben of mogen zij samen met de vader meereizen (dus een eigen paspoort is niet nodig).

    Wie kan mij aan de nodige informatie helpen.

    Bijvoorbaat hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet,

    R.

  • Sundri

    Eerlijk gezegd heb ik geen idee of kinderen een eigen paspoort moeten hebben. Het lijkt me dat de Indiase Ambassade daarop een antwoord moet kunnen geven. Zie http://www.indianembassy.nl/IE_visa_cons.htm. Je kunt ook informeren bij de nieuwe visumdienst, aan wie het verstrekken van visa voor India is ge-outsourced. Die dienst is een stuk toegankelijker als de ambassade. Zie http://www.indianvisaservice.nl/pages/EN/index.php. Aan deze visumdienst stuurde ik een e-mail en de volgende werkdag had ik al een antwoord.

  • erik

    Als ze geen eigen paspoort nodig hebben (ik verwacht van niet) is het wellicht te overwegen de kinderen in de paspoorten van beide aouders te zetten. Ik heb een keer een verhaal gehoord van een overleden ouder op reis en toen had de achtergeblevene de grootste moeite de kinderen weer mee te kijrgen omdat ze niet in haar paspoort stonden.

    Dat was niet in India, en het is een wat wrang verhaal, maar ik wilde het je toch even meegeven.

  • Sundri

    Je kunt wel de kinderen in het paspoort van de ouder(s) hebben staan. Zie het aanvraagformulier voor het visum:

    http://www.indianvisaservice.nl/images/user/forms/IVS-form%20InternetTourist.pdf

  • R

    Sundri en Erik,

    Bedankt voor je informatie. Ik ben de laatste 2 jaar niet naar India gereisd en wist niet dat de visa-dienst inmiddels was verhuisd. vroeger zat de visa-dienst in het gebouw van de Indiaase -Ambassade op scheveningen (straat….).

    Op het visumformulier staat dat de visum voor 6 maanden € 50 kost maar telefonisch is mij mede gedeeld dat het € 65 kost.

    Verder vind ik de tip van Erik heel goed om de kleinkinderen ook in de paspoort van de moeder bij te laten schrijven.

    Nogmaals mijn dank aan jullie

    vr.gr.

    Bis

  • erik

    daar zijn we voor :)

  • Sundri

    Het visum zelf kost nog steeds € 50. Er is sinds de outsourcing (per 1 november j.l.) naar deze visumdienst echter € 15 bijgekomen voor de services van de visumdienst. En verder: graag gedaan.

  • joni greeuw

    Toen wij vorig jaar met onze kinderen in India waren stonden ze bij ons beide in het paspoort geregistreerd .Een eigen paspoort is niet nodig en als ze bij een van de ouders in het paspoort staan vermeld hoef je ook niet een extra visum te betalen . Dit moet denk ik wel als ze een eigen paspoort hebben .Veel plezier met je kleinkinderen in India VrGr Joni

  • gerri

    Alleen is het visum wel 15 euro duurder geworden, zonder dat er iets verbeterd is

  • Paul Koelman

    Bij het indiase visum komen kinderen in het visum te staan (dat moet je dus wel controleren). Op het aanvraagformulier kun je een en ander invullen pasfoto's ook van de kinderen bevestigen op het formulieren en bij de aanvraag goed vermelden voorkomt vergissingen. Een eigen paspoort is dus niet nodig. Zo uit mijn hoofd is de aanvraag voor de kinderen zonder extra kosten.

    Paul Koelman