divali

• Tamarijntje

Hallo,

Ik ebn uitgenodigd bij een vriendin om Divali te vieren. Ik heb niet zo veel ervaring hiermee en weet dus ook niet wat ik wel en niet kan doen.

Zou ik iets voor haar mee moeten nemen of niet? En hoe moeten wij ons gedragen die dag, zonder haar te beledigen?

greets,

Tamarijntje

• Kannadiga

In Nederland of in India? Het is gebruikelijk om snoep te geven. Andere gebruikelijke kado's zijn kleding (stoffen), parfum of sieraden. In Nederland kun je het beste een doosje bonbons geven.

Verder draagt men met Divali / Deepavali nieuwe kleren. Ik zou je dus aanraden om goed gekleed te gaan. Schoon en fris. Je zou iemand kunnen beledigen om als je er smerig uit zou zien.

Zorg dat je van de voren niet veel eet, want eten krijg je daar volop.

Veel plezier.

• Rob

Overmorgen is het Divali in India.

Wat ik er van begrepen heb is dat in Delhi iederen rotjes gaat afsteken en de boel in de fik steekt.

Net als in Nederland met Oud & Nieuw.

Rob

• roy

Hoi,

Belangrijkste bij de divalii feest is dat men rein moet zijn en dat houdt in,

in jou geval 1 of 2 dagen voor de feest geen vis en vlees te consumeren zelf een ei is taboe.

Melk wel vandaar dat de koe heilig is bij de hindoe's.

Sari gekleed wordt wel gewaardeerd en neem geen koekjes mee wat dat zijn vermoedelijk met dierlijke eiwitten gemaakt.

Een kado geven is echt moelilijk want in ons suri/hindoestaanse gemeenschap is dat traditie niet. Misschien wel in India.

Dat wordt ook niet verwacht van een uitgenodigde.

Op divalifeest wordt alleen vegetarisch gegeten.

Lekker rotie met groente eten, heerlijk is het.

veel plezier.

• Kannadiga

Roy, leuk dat je reageert. Het is leuk om te weten hoe een Hindoestaanse deepavali (divali) is. Het mooiste van een Hindoestaanse divali is dat er geen vuurwerk is.

Vuurwerk is redelijk recent in India tijdens divali. Dus toen de emigranten naar Suriname gingen was er geen vuurwerk. Dit hebben Hindoestanen gelukkig gemist.