divali

• Tamarijntje

Hallo,

Ik ebn uitgenodigd bij een vriendin om Divali te vieren. Ik heb niet zo veel ervaring hiermee en weet dus ook niet wat ik wel en niet kan doen.

Zou ik iets voor haar mee moeten nemen of niet? En hoe moeten wij ons gedragen die dag, zonder haar te beledigen?

greets,

Tamarijntje

• Kannadiga

In Nederland of in India? Het is gebruikelijk om snoep te geven. Andere gebruikelijke kado's zijn kleding (stoffen), parfum of sieraden. In Nederland kun je het beste een doosje bonbons geven.

Verder draagt men met Divali / Deepavali nieuwe kleren. Ik zou je dus aanraden om goed gekleed te gaan. Schoon en fris. Je zou iemand kunnen beledigen om als je er smerig uit zou zien.

Zorg dat je van de voren niet veel eet, want eten krijg je daar volop.

Veel plezier.

• Rob

Overmorgen is het Divali in India.

Wat ik er van begrepen heb is dat in Delhi iederen rotjes gaat afsteken en de boel in de fik steekt.

Net als in Nederland met Oud & Nieuw.

Rob

• roy

Hoi,

Belangrijkste bij de divalii feest is dat men rein moet zijn en dat houdt in,

in jou geval 1 of 2 dagen voor de feest geen vis en vlees te consumeren zelf een ei is taboe.

Melk wel vandaar dat de koe heilig is bij de hindoe's.

Sari gekleed wordt wel gewaardeerd en neem geen koekjes mee wat dat zijn vermoedelijk met dierlijke eiwitten gemaakt.

Een kado geven is echt moelilijk want in ons suri/hindoestaanse gemeenschap is dat traditie niet. Misschien wel in India.

Dat wordt ook niet verwacht van een uitgenodigde.

Op divalifeest wordt alleen vegetarisch gegeten.

Lekker rotie met groente eten, heerlijk is het.

veel plezier.

• Kannadiga

Roy, leuk dat je reageert. Het is leuk om te weten hoe een Hindoestaanse deepavali (divali) is. Het mooiste van een Hindoestaanse divali is dat er geen vuurwerk is.

Vuurwerk is redelijk recent in India tijdens divali. Dus toen de emigranten naar Suriname gingen was er geen vuurwerk. Dit hebben Hindoestanen gelukkig gemist.

Verder valt het met op dat bij Hindoestane de feestdagen religieuzer zijn dan in India. Sommigen houden puja, maar niet iedereen.

Belangrijk is dat het huis schoon is, schone nieuwe kleren.

Ik zou een Europese niet aanraden om een sari aan te doen. Vooral omdat ze dat niet gewend is. In India verwacht men dat echt niet. Mannen hoeven ook geen veshti om.

Roti, is dat bijzonder? In Noord-India het dagelijks brood. In het zuiden doet men meer met rijst.

Keukentips voor Divali:

http://www.indiatastes.com/festivals/deepavali/deeprec.shtml

• Paul Broekman

Ha, een Surinaamse roti is wel wat anders dan een Indiaase! Smaken verschillen maar als ik mocht kiezen koos ik voor de Surinaamse. Helaas kan ik niet kiezen…

Alhoewel.. ik heb Surinaamse Roti kerry hier. Nu de Roti nog. Maar helaas wil ik daar nog het recept van.

Wie o wie?

• roy

Beste Paul,

Dat klopt de surinaamse roti pittig en lekkerder is met al dat kouseband en kip in

kerry.

Het beste is gewoon naar een roti shop in Nederland binnen lopen en vragen voor voor een dagje of paar uren mee te kijken hoe het bereidt wordt.

Of bij een hindustaanse collega thuis gaan.

Recentelijk waren 3 Nederlandse collega;s bij me thuis geweest en vrouwtje had eerlijk roti voor hun gemaakt.

En echtwaar ze vonden heerlijk en flink gegeten.

Veel zweet aan de voorhoofd van al dat suri peppers

dag roy

• Kannadiga

Roti of Chapati is toch gewoon brood ? Tarwemeel en water. Dat is alles.

Wat je er allemaal bij doet is geen roti.

Net als in Nederland. Er zijn verschillende soorten brood, maar het beleg is geen brood. Of zie ik het verkeerd?

• Khan

Roti is in Suriname een aanduiding voor het gerecht, dus niet alleen het brood (zeg maar de “verpakking”).

Ook het wikipedia artikel http://nl.wikipedia.org/wiki/Roti_(gerecht) lijkt mij in die zin ook niet helemaal correct als er van uitgaat dat “roti” ook India als compleet gerecht wordt gezien. Of zou er een verband zijn met wat die Indiase contractarbeiders in hun gebied van herkomst in de 19e eeuw aten? In elk geval was mijn vrouw erg verbaasd over dit fenomeen, terwijl haar surinaams-hindoestaanse vriendinnen juist weer niet konden begrijpen dat ze dit in India niet kende.

• Kannadiga

Ik heb die link gezien. Roti als gerecht is alleen in de Nederlandse versie te vinden.

Vreemd vind ik deze uitdrukking:

“Roti betekent in het Hindi: brood, daar werd het vroeger als zodanig gegeten.”

Werd, verleden tijd. In het verleden dus. Ook in 2007 is Roti / Capati het hoofdvoedsel in het noorden.