Wat kost een koe?

• KeesS

Via via ben ik benaderd of er een mogelijkheid bestaat voor een (arm) dorp/landbouwgebied de bevolking aan een koe (of meer) te helpen, misschien een ezeltje, kameel. Ik heb echter totaal geen idee wat de kosten hiervan zijn. Weet iemand wat een koe, ezeltje, kameel ter plekke ongeveer zou kosten? KeesS.

• Tom

Hoe kan je een koe aan een dorp geven?

Wie gaat die verzorgen?

Wie gaat die te eten geven?

Wie betaald de veearts?

Wie verdeelt de melk, wie krijgt de winst daarvan?

Wie heeft zeggenschap in het bovenstaande?

Wat is de eigen inbreng, ik neem niet aan dat die koe eenvoudigweg in een dorp gedumpt wordt, zo van, “hier is jullie koe, veel plezier ermee”.

Van overheidswege worden overigens al 10-duizenden koeien “uitgezet”

Kamlabai Gudhe with her high-eating, low yielding cow that cost Rs. 17,500 of which she paid Rs. 5,500.

(Picture by P Sainath).

At the time the ‘packages’ were announced, the scheme had been attacked as “insane” by Planning Commission members and farm activists alike. (TheHindu, July 14, 2006). It gave costly cows to poor farmers in drought-hit regions without water and fodder. Besides, the beneficiaries had to fork out quite a bit for cows they did not want. (TheHindu, November 23, 2006). Many complained that the animals had been forced on them and were eating more than “our entire families”. Kamlabai Gudhe's cow in Lonsawla village of Wardha district cost Rs.17,500. Of this, she had to pay Rs.5,500 and the government the rest. Within weeks, Kamlabai tried hard to give it away to neighbours who did not want it either. “It was too costly to feed it,” she says.

The 14,221 cows have cost already indebted farmers over Rs.7.5 crore. And that does not include the cost of maintaining them. Which could range from Rs.85 to Rs.150 a day depending on who you are and what you can afford. So maintaining these cows would cost Vidarbha's bankrupt farmers over Rs.50 crore a year. For 1.16 litres more a day, that is a lot of money. (If fully carried out, the State and Centre will together have spent Rs.165 crore on the scheme in three years.) “This must be the costliest per litre milk collection rate in the world,” says Mohan Jadhav of the VJAS.

• KeesS

Je vragen snap ik, daar ben ik ook mee bezig. Maar ik moet ook weten wat de aanschaf kost, en natuurlijk onderhoud etc.. Jij schrijft dat de overheid zelf ook koeien verstrekt, ik ben dan benieuwd waar die zijn. Want ik krijg die vraag niet voor niets. En daarbij heb ik het niet alleen over koeien. KeesS

• Tom

Als je het stukje van mij echt gelezen had, had je gezien dat de prijs 17.500 rs was, toen, in dat gebied.

Het onderhoud, staat er ook bij.

nou ja, duidelijk dat je het niet aandachtig gelezen hebt.

• Khan

Volgens mijn vrouw kost een buffel Rs 10.000

• KeesS

Khan, wat zou jij adviseren? Ik heb geen behoefte aan opmerkingen die er van uitgaan dat ik nog nooit nagedacht heb. Er is aan mij gevraagd of ik voor een dorp misschien voor een koe zou kunnen zorgen. Mag ook een buffel zijn. Het is een plek waar men veel samen doet en voor elkaar zorgt.Of zijn geiten een beter alternatief? KeesS

• Sandra

Bij Oxfam Novib kun je geiten, kamelen en koeien “kopen”, ik weet zo niet voor welke landen.

• Alieke

Bij het Nederlandse Double Dutch Resort in Athoor (Tamil Nadu) hebben ze informatie over een stichting die een koe en een kalf geeft aan een dorp. Misschien moet je daar eens kijken. Ik dacht dat een koe zo'n 180 euro kost.

• Gé Mol

Bij toeval stuitte ik op jouw vraag en zie dat ik als koeiendeskundige genoemd ben ;-) Nou, dat klopt wel. Mijn vrouw Gemma en ik leven al bijn 11 jaar in het zuiden van India en zijn betrokken bij het Cows for Kids project van “BenG projecten Nederland”. Het is micro-krediet project met als doel inkomensverbeterting ter voorkoming van kinderarbeid. Dankzij de melkinkomsten van een koe kunnen de kinderen in een gezin naar school. Daar kun je alles over lezen in de BenG site: www.bengprojecten.nl

De huidige marktprijs (2008) van een goede melkkoe met pasgeboren kalf is tussen de Rs. 12.000 tot 18.000. Huidige koers van de Indiase rupee: Euro 1 = Rs. 57

Wil je meer lezen over ervaringen van vrijwilligers en bezoekers met dit project zoek dan in Google op: Cows for Kids waarbenjij.nu

Hartelijke groeten,

Gemma en Gé

• randa

hallo allemaal kan iemand mij misgien informeren met hoeveel een gezonde koe ongeveer kost?:S