Marathi vs. Hindi

  • Ingrid

    Ik wil graag naar Mumbai en ik zou het leuk vinden om wat taal/woorden te leren. Nu is mijn vraag: wat is verstandiger om te leren Hindi of Marathi? Waarmee kan het best terecht in Mumbai?

    Alvast bedankt,

    Ingrid

  • Sundri

    Hindi…

  • dennis

    Hoi Ingrid, je keus hangt een beetje af van wat je gaat doen. Ik heb een aantal jaar geleden voor mijn studie een half jaar in Mumbai gewoond, en deed onderzoek onder de lagere sociale klasse van de stad. Zij vonden het geweldig dat een westerling als ik Marathi sprak. Zij spreken zelf vaak alleen maar Marathi, omdat het vaak migranten zijn uit de deelstaat. Om met hen te communiceren kwam dit dus heel goed van pas. Had in een boekhandel een Engels-Marathi woordenboekje op de kop getikt, die ik altijd in mijn tas had zitten. De hogere klassen in Mumbai spreken vaker Hindi of Gujarati en Engels. Dus gewoon Engels praten is dan voldoende (ik neem aan dat je dat spreekt….) En bovendien kun je ook bij hen vaak wel terecht met een woordje Marathi, dat begrijpen ze vaak wel!

    Als je een tijd in Bombay woont, pik je veel woorden op. Ik wist vaak niet of dat nu marathi of Hindi was. Dat bleek was toen ik met mijn vocabulaire op reis ging naar Zuid en Noord, en ik niet altijd verstaanbaar bleek te zijn! Had ik stiekem toch meer Marathi geleerd! Maar voor Bombay, helemaal geen probleem!!

  • Kannadiga

    Dat de hogere klassen in Mumbai Hindi spreken is pertinent niet waar.

    De taal van Maharashtra, waar Mumbai de hoofdstad is, is Marathi.

    De autochtone bevolking spreekt Marathi. Daarnaast is er een hele grote groep Gujarati-sprekers die als tweede taal Hindi heeft, geen Marathi dus.

    Mumbai heeft een grote aantrekkingskracht op heel India en er zijn sprekers van verschillende talen. De contacttaal is Hindi en Engels voor de hogere klassen.

    De armste mensen in Mumbai zijn migranten uit het Noorden en spreken dus Hindi. Met deze mensen bedoel ik arbeiders, riksjarijders enz.

    Het ligt er helemaal aan wat je daar gaat doen. Als je buiten Mumbai gaat is Marathi handig. Blijf je in Mumbai dan is Hindi te verkiezen. Ook de Marathi-sprekers spreken bijna allemaal ook Hindi. De markttaal is Hindi. Het Hindi van Mumbai is een eigen leven gaan lijden en is wat beinvloed door Marathi en Gujarati.

    In Marathi is niet veel cursusmateriaal te verkrijgen. Verder is de grammatica van het Marathi moeilijker dan het Hindi. Het Marathi heeft bijvoorbeeld drie grammaticale geslachten, het Hindi twee.

    Leer in ieder geval het Devanagari schrift. Het Marathi en Hindi worden met dezelfde letters geschreven.

  • pauline

    Graag wil ik weten of er een school is in Poona om Marathi te leren. Zijn er cursussen?Ik vraag het voor een meisje van 23 die in Mumbai zit.

    Groeten, Pauline

  • Kavin

    GST records and books are needed for filing the rates as accurate. I need your advices and information for maintaining the GST records and other types of important accounts. Please share the details and relative information about the GST registration. I am getting the good and important way for GST return filing and taken more notes from online. I have applied some of points and matters for making records for the registration. My business is getting more customers and sale the products with online way.My friend is helping me to pack the products and deliver the customers in good way. I am getting some knowledge for filing my returns. But I don’t know full information about managing the GST rates. I need to know all types of activities and works for GST in business.  The information should be clear and accurate way for explaining the exact information to the people. I have asked the people about getting the GST invoice. More readers are given their points and answers in that post. I am taken some of important matters from that. I need more GST news and updates from you.If you have any reference materials or books about GST means share me here. I am waiting for reading that. I am facing more problems and troubles for not know about the GST rates. So please help me to know about that. Most videos and related books are available in online. Which book getting best way and ideas about GST full information?  Suggest me one book for best to learn about GST.  I am ready to take that book from online and read from today.  My friends are given books in my mail id online. Some of information are not understand for me. I need the clear books and easy to understand.