Je kunt nu 4500 rupee per dag pinnen. Als er geld in de atm zitten. Gelukkig zijn dit er steeds meer, met een maximum van 25.000 rupee per week. Je kunt contact geld wisselen, de koers is ongunstig, legale wisselkantoren zijn o.a Mutooth. Ik zelf laat geld overmaken via Western Uniun. Ik heb een online account bij Western Uniun. De wisselkoers is dezelfde als bij een ATM plus 3 euro. Er zijn veel mogelijkheden om het geld op te halen. B.v bij Mutooth. 10.000 rupee per keer, bij meer krijg je een cheque die je kunt omwisselen bij de bank dit kost een drietal dagen. Zelf heb ik een 50.000 rupee per Western Union naar de rekening van een indiaase vriend overgemaakt. Extra kosten 4.80 euro. Ik heb zijn pinpas gekregen zodat ik kan pinnen zonder extra kosten. Ik kan daar voorlopig even mee vooruit. Ik praat nu over mijn ervaringen in Kerala.
Oud geld is hier niet meer om te wisselen.
Nog iets belangrijks . Indiers waren makkelijk met schrijven op de biljetten. Als er op de nieuwe biljetten iets is geschreven met balpen zijn de biljetten waardeloos geworden enwil niemand ze meer hebben. De bank neemt ze ook niet meer terug
Ik praat nu over de 500 en 2000 biljetten.
daarnaast zijn de 10 rupee munten ook niets meer waard
veel atm s zijn nog steeds leeg. Je kunt wel op veel meer plaatsen met creditkaart betalen. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden ( beleid van Modi)
Post is bewerkt op jan 14, 2017, 4:06 a.m. door Henk