Zuid India

  • Ocrambo

    In december gaan wij eerst een week naar Rajastan, gevolgd door 3 weken Zuid India (begin en eind in Cochin). Ik heb mij laten vertellen dat het in december problematisch kan zijn om een hotel te vinden (zeker voor een schappelijke prijs). Ik hou er van om ter plekke hotels te reserveren, aangezien je dan meer vrijheid hebt. Heeft iemand ervaringen met homestays?

    Mijn volgende vraag is of iemand suggesties heeft voor te bezoeken plaatsen. Wij zijn natuurliefhebbers en zullen zeker naar Munnar/Kodaikanal en Peryar gaan, maar om daar 3 weken mee te vullen…. Kerala is volgens mij te klein om 3 weken te vullen, dus ik ben me ook al aan het oriënteren op Tamil Nadu.

    Mijn voorlopige laatste vraag betreft het huren van een auto met chauffeur. Wij zoeken een betrouwbaar persoon, heeft iemand een aanrader? Ik ga uit van een bedrag van ca. 30 euro per dag, met 200 km vrij.

    alvast mijn dank en groeten

    Marco

  • Rob

    Marco,

    Rond de kerstvakantie kunnen veel hotels bezet zijn, veel Indiërs gaan dan op familiebezoek.

    Waar zoek je een auto met chauffeur?

    Ik heb contacten in Delhi voor o.a. Rajasthan, zie mijn website:

    India Individueel

    Ik heb nauwelijks ervaring met Kerala, wel met Tamil Nadu, tempelsteden.

    Rob

  • Ocrambo

    Hallo Rob,

    dank voor je antwoord. Voor onze eerste week in Delhi hebben wij al een chauffeur geregeld, doch voor de 3 weken in Zuid India zijn wij nog zoekende. Voor wat betreft Tamil Nadu: zijn er plaatsen waarvan je vindt dat je die gezien moet hebben?

    groeten

    Marco

  • T.o.m.

    Zijn er plaatsen in Tamil nadu die je gezien moet hebben?

    Grapje zeker.

    Met Kerala ben je zo klaar, maar TN is een ander verhaal. Zelf vind ik het de op 1 na meest relaxte provincie van India (Goa op 1, maar daar is dan weer weinig te zien).

    Ik denk dat ik zo een paar maanden voor je kan vullen. Belangrijk is echt dat je de tijd neemt, want je krijgt met gemak een temple-overload. Je kan dan beter een paar tempel (steden) goed bekijken, en er de tijd voor nemen, en ook een beetje interactie met de mensen kan geen kwaad, en van het heerlijke eten genieten natuurlijk. Ik kan zelf met gemak een weekje zonder tempels en toch een hoop zien en beleven.

    Maar met deze reis stijl ben ik onderhand in de minderheid. Tegenwoordig komen de toeries aanracen bij de tempel en klikken zo snel een maximaal aantal fotos weg om verder te roetsen naar de volgende tempel (om daar een maximaal aantal fotos te scoren) en weer naar de volgende tempel en als die op zijn racen ze naar het volgende dorp met weer meer tempels.

    Madurai en Trichy tempels zijn natuurlijk niet om te missen, maar de meeste sfeer vind je weer bij de minder populaire plekken zoals Tanjavur en chidamperam. Leuke route madurai-trichy en dan die 2 die ik net noemde om in mahabalipuram uit te komen. Sommige mensen vinden Pondicherry daartussenin ook nog leuk.

  • Rob

    Marco,

    Ik ben wel nieuwsgierig welke chauffeur jullie in Delhi geregeld hebben.

    In Zuid-India heb ik geen contacten.

    Voor Tamil Nadu sluit ik mij aan bij Tom.

    Er zijn schitterende tempelcomplexen, maar je moet oppassen voor een overdosis.

    Pondicherry vond ik niets aan.

    Wel Pichavaram mangrovebos, Mahabalipuram strand en Kanyakumari.

    Je moet alles een beetje afwisselen.

    Overigens heb ik Tamil Nadu drie weken met de bus gedaan vanaf Chennai, was heel goed te doen.

    Met de nachttrein vanaf Kovalam / Trivandrum via Cochin weer terug naar Chennai.

    Rob

  • Rob

    Met Kerala ben je zo klaar, maar TN is een ander verhaal. Zelf vind ik het de op 1 na meest relaxte provincie van India (Goa op 1, maar daar is dan weer weinig te zien).

    Tom,

    Ben je al eens in Gujarat geweest?

    Rob

  • T.o.m.

    Jazeker. En vrijwel geen -westerse- toerist te zien. Daar had ik het ook goed naar mijn zin. Aansluitend Diu, dat was weer wat minder.

  • Ocrambo

    Rob,

    De chauffeur hebben we geregeld via Pearls of India (http://www.thepearlsofindia.nl/) . Voor wat betreft de tempels: ik ben heel bekend met het tempel syndroom :-) Heb al diverse landen in Azie bezocht, en een teveel aan tempels is niet echt prettig. Wij willen best een stuk cultuur opsnuiven, maar een stuk wandelen door mooie natuur is zeker net zo mooi. Strandmensen zijn wij ook niet, alhoewel een paar dagen best ontspannend kunnen zijn.

    Ik heb al een aantal suggesties langs zien komen, die mij zeer aanspreken. (o.a. het mangrove bos). Ik zal in ieder geval alle genoemde zaken aan een uitgebreid onderzoek onderwerpen en kijken of het binnen mijn planning en schema valt. Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar reizen met openbaar vervoer, doch voor deze reis willen we het ons een beetje makkelijk maken om zoveel mogelijk een relaxte vakantie te hebben. Dat dit in TN mogelijk is, heb ik uit eerdere antwoorden al begrepen.

    Marco

  • Ocrambo

    Hi Tom,

    dat Kerala te beperkt is voor 3 weken, werd me al snel duidelijk. Vandaar dat ik mijn oog liet vallen op TN. Het bezoeken van tempels is niet mijn hobby, alhoewel ik er wel van kan genieten. Ik zal dan ook zeker geen overdosis krijgen. Mijn reisstijl komt naar mijn idee aardig overeen met die van jou, alhoewel ik wel graag foto's maak. In ieder geval bedankt voor de suggesties die je hebt gedaan, ik ga daar zeker iets mee doen.

    Marco

  • T.o.m.

    Jij gaat TN vast wel leuk vinden.

    En om een tipje van de sluier op te lichten: als ik 3 tempels gezien heb, dan heb ik ze allemaal gezien.

    Verder ben ik lichtelijk in paniek wat betreft foto's, dat klopt. Dat komt omdat ik zelf een verzameling van over de 4.000 stuks had (alleen al van india), en dat was gewoon teveel. De slechtste heb ik weg gedaan, de goede van naam datum en label voorzien maar het bleef 1 grote chaos. Ik moest wat, en heb toen maar besloten zeer kritisch tegen het fotograferen aan te kijken.