ervaringen aanvraag schengenvisa kortverblijf

  • Bis

    Misschien is dit niet de site waarop ik dit moet vragen maar toch.

    Heeft iemand ervaring met de aanvraag van (toeristen) Schengenvisa voor kort verblijf voor een familielid uit India.

    groetjes

    Bis

  • Rob

    Bis,

    Niet met een familielid, wel met Indiase vriend in Delhi.

    Wat wil je weten?

    Rob

  • Peter de Ruiter

    Had dit toevallig net aan de hand (vanuit een ander land). Er zijn ook Beneluxvisa en die zijn makkelijker te verkrijgen dan Schengen, als je gast toch niet naar andere landen gaat. Aanvragen via de ambassade in Delhi of consulaat elders in India denk ik. De persoon heeft wellicht een uitnodigingsbrief van je nodig.

  • Rob

    Peter,

    Daar heb ik nooit eerder van gehoord.

    Wat gaat er gemakkelijker met de aanvraag van een Benelux visum?

    Rob

  • Peter de Ruiter

    Het ging om een Palestiijnse filmmaakster met een American Travel Document (dus geen paspoort). Beneluxvisum ging sneller en minder gedoe.

  • Rob

    Peter,

    De regels kunnen per land / nationaliteit en reisdoel verschillen.

    Voor India is volgens mij vakantie of familiebezoek hetzelfde.

    Rob

  • Bis

    Wij willen de schoonmoeder van mijn zoon voor vakantie laten overkomen naar Nederland.

    Uiteraard zullen wij met haar Belgie, Frankrijk (Parijs en Eurodisney) en misschien ook nog Duitsland bezoeken.

    Wat heb je allemaal voor nodig. Ik heb op de site e.e.a gelezen en ben bezig dec documenten te verzamelen.

    Zij is een weduwe, moet er ook een bewijs inleveren dat haar echtgenoot overleden is.

    Zij heeft een goed bestaan in India (eigen grond en huis met koeien etc. erop).

    Wij staan in (garant) voor alle kosten die voor haar gemaakt zal worden van:

    - India naar Nederland,

    - verblijf in Nederland en

    - terugkeer naar India.

    Vragen.

    Buiten de vereiste documenten die op de site van de Nederlandse ambassade te India staan, wat heb je nog meer nodig.

    Hoelang kan het duren voordat je een schengen visa krijgt.

    Groetjes

    Bis

  • Rob

    Bis,

    Volgens mij kun je alle informatie vinden op de drie sites die ik gegeven heb.

    Als je schoonmoeder nog geen paspoort heft duurt alles wat langer.

    In het geval van mijn Indiase vriend heeft het anderhalf jaar geduurd voor hij zijn geboortebewijs boven tafel kreeg.

    Of zij een bewijs van overlijden van haar echtgenoot nodig heeft weet ik niet, volgens mij niet.

    Mogen Indiase vrouwen niet zonder toestemming van hun echtgenoot reizen, of zo? Dat lijkt mij vreemd.

    Een tweede punt was dat zijn visum een week voor zijn terugreis afliep.

    Daar kwam hij bij vertrek op het vliegveld in Delhi pas achter, had dat niet gecontroleerd.

    Hij moest ter plekke zijn retourvlucht wijzigen, dat kon gelukkig.

    Wij zijn o.a. vanuit Nederland in Portugal geweest.

    Op het vliegveld in Faro kreeg hij een stempel in zijn paspoort.

    Bij terugkomst op Schiphol bleek dat daardoor zijn visum verlopen was.

    Hij mocht Nederland niet meer in.

    Was een foutje, Portugal is Schengengebied, is uiteindelijk goed gekomen.

    Kortom: alles goed controleren.

    Rob

  • R

    heeft ze een paspoort ?

    zoeits kan dagen/weken/maanden duren. zoniet zou ik aanraden om het wellicht met een agent te proberen want een paspoort aanvragen kan een van de moeilijkste en tijd en geldrovende praktijken worden.

    van u,

    - bewijs van garantstelling (te koop bij gemeente)

    - kopie van paspoort uitnodigende party

    - kopie recente bankafschrift

    dan zij,

    - complete bank statement 1 jaar (op te vragen bij bank)

    - ticket (kan een nog niet gekocht ticket zijn) met overeenkomende data

    - afspraak bij vfs (duurt 3 weken voor interview plaatsvind na invulling online)

    dat en dan de rest wat online te vinden is bij vfs nl india

    visum komt als alles goe dis tussen 3 - 14 dagen.