PIO of OCI card

  • giel

    Ik heb een vraagje waar iemand mij misschien mee kan helpen

    ben reeds 5 jaar getrouwd met een Indiaase vrouw zij heeft nu de Nederlandse nationaliteit

    ik ben Nederlander heb geen Indiaase achterban ..vraag kan ik in aanmerking komen voor een PIO of OCI card ?

    vriendelijke groeten..giel

  • Rob

    Giel,

    Goed dat je er een eigen vraag van maakt.

    Mijn antwoord heb ik net gegeven in de Update visum regels.

    Op de website van de Indiase Ambassade staat de nodige informatie:

    Als ik het goed begrijp kom je wel in aanmerking voor een PIO niet voor een OCI.

    Vraagteken voor mij is hoe de regels zijn als je vrouw de Nederlandse nationaliteit heeft.

    Voor de juiste informatie moet je natuurlijk contact opnemen met de Ambassade.

    En daar de juiste vragen stellen.

    Rob

    Rob

  • Sweety

    Giel,

    Jouw vrouw kan een OCI card aanvragen, deze geeft haar dan een lifetime visum voor € 235,-, handig voor als ze haar familie wil opzoeken in India, want anders betaalt ze € 99,- (+ ks Visumdienst) voor een Family Visa. Zij moet haar (ongeldige) Indiase paspoort inleveren bij de ambassade of een schriftelijke verklaring laten legaliseren bij een notaris (kost +/- € 50,-), waarin staat dat zij niet meer in bezit is van een Indiaas paspoort. Maar meld het hier nog even als ze OCI wil aanvragen, dan geef ik meer gedetailleerde info.

    Jij komt in aanmerking voor een PIO card, geldig voor 15 jaar en kost € 375,- (anders een Tourist Visa € 50,- + ks Visumdienst).

    Ik raad je aan om bij de ambassade te informeren naar welke documenten je bij je aanvraag moet voegen, omdat de informatie op internet vaak niet compleet of up to date is. De aanvraag duurt tegenwoordig 3 maanden, nadat je het persoonlijk hebt ingediend bij de ambassade.

  • dagmar

    Hoi Giel,

    inderdaad heb jij recht op een PIO-card. Een tip: de PIO is gerelateerd aan je Nederlands paspoort, dus elke keer dat je die moet laten vernieuwen moet je ook de PIO laten aanpassen (in de PIO staat je paspoortnummer vermeldt). Dit kost geen 375, - elke keer, de exacte prijs weet ik niet meer maar het is wel weer een reis naar Den Haag nodig. Dus als je paspoort nu bijna afloopt, kan je beter nog een keer een gewoon visum vragen en dan met net vernieuwd paspoort een PIO aanvragen. Mochten jullie trouwens een kind krijgen, heeft deze wel recht op een OCI.

    gr Dagmar

  • surinder kumar

    surinder

    ——————————————————-

    >

    > Jouw vrouw kan een OCI card aanvragen, deze geeft

    > haar dan een lifetime visum voor € 235,-, handig

    > voor als ze haar familie wil opzoeken in India,

    > want anders betaalt ze € 99,- (+ ks Visumdienst)

    > voor een Family Visa. Zij moet haar (ongeldige)

    > Indiase paspoort inleveren bij de ambassade of een

    > schriftelijke verklaring laten legaliseren bij een

    > notaris (kost +/- € 50,-), waarin staat dat zij

    > niet meer in bezit is van een Indiaas paspoort.

    > Maar meld het hier nog even als ze OCI wil

    > aanvragen, dan geef ik meer gedetailleerde info.

    >

    > Jij komt in aanmerking voor een PIO card, geldig

    > voor 15 jaar en kost € 375,- (anders een Tourist

    > Visa € 50,- + ks Visumdienst).

    >

    > Ik raad je aan om bij de ambassade te informeren

    > naar welke documenten je bij je aanvraag moet

    > voegen, omdat de informatie op internet vaak niet

    > compleet of up to date is. De aanvraag duurt

    > tegenwoordig 3 maanden, nadat je het persoonlijk

    > hebt ingediend bij de ambassade.

  • surinder kumar

    Sweety Schreef:

    ——————————————————-

    > Giel,

    >

    > Jouw vrouw kan een OCI card aanvragen, deze geeft

    > haar dan een lifetime visum voor € 235,-, handig

    > voor als ze haar familie wil opzoeken in India,

    > want anders betaalt ze € 99,- (+ ks Visumdienst)

    > voor een Family Visa. Zij moet haar (ongeldige)

    > Indiase paspoort inleveren bij de ambassade of een

    > schriftelijke verklaring laten legaliseren bij een

    > notaris (kost +/- € 50,-), waarin staat dat zij

    > niet meer in bezit is van een Indiaas paspoort.

    > Maar meld het hier nog even als ze OCI wil

    > aanvragen, dan geef ik meer gedetailleerde info.

    >

    > Jij komt in aanmerking voor een PIO card, geldig

    > voor 15 jaar en kost € 375,- (anders een Tourist

    > Visa € 50,- + ks Visumdienst).

    >

    > Ik raad je aan om bij de ambassade te informeren

    > naar welke documenten je bij je aanvraag moet

    > voegen, omdat de informatie op internet vaak niet

    > compleet of up to date is. De aanvraag duurt

    > tegenwoordig 3 maanden, nadat je het persoonlijk

    > hebt ingediend bij de ambassade.

  • surinder kumar

    hallo ik ben surinder kumar.ik woon in nederland 23 jaar..ik ga per jaar 2tot3 keer india.ikwel graag wet welk document nodig.voor pio en oci dank u wel. surinder kumar

  • Sundri

    In aanvulling op je antwoord t.a.v. de PIO. Voordat je als echtgenote van een (vroegere) Indiër een PIO kunt aanvragen moet je jezelf in India laten registreren bij het Foreigners Registration Office in India (o.a. in New Delhi). Je kunt je pas registreren, als je je 4de familievisum hebt. Dat visum moet je steeds verlengen, circa 10 dagen voordat het familievisum verloopt en die visa moeten elkaar overlappen. Dus de begindatum van het nieuwe visum moet vallen voor de verloopdatum van het oude visum. Het beste is dus om steeds een familievisumverlenging aan te vragen voor een familievisum van drie maanden en niet voor zes maanden, een jaar of zelfs 5 jaar. Je kunt het eerste familievisum in Nederland aanvragen; drie keer verlengen kan zowel in NL als in India.

    Dit is actuele informatie. Dit heb ik vandaag hier in Delhi bevestigd gekregen.

  • riez

    Huh? Je kan toch ook gewoon bij de Indiase ambassade in Nedelrnd een aanvraagformulier halen. Ik kenb iemand die net deze week voor haar en haar dochter de PIO kaarten heeft ontvangen en die heeft geen familievisa gehad de afgelopen tijd, is alleen maar via toeristenvisa's naar India geweest. Deze regel is ms als je vanuit India ene PIO wil aanvragen?

  • katataja

    Heeey Sundri, ik lees dat je nu in India bent, pfff wat ben ik jalours.(tu):)-D

    Groet Kataraja. de Sundri fan.