indiase leren slippers

  • Nanna

    Hi,

    Ik heb een vraagje:

    Jaren geleden heeft mijn zus uit India leren slippers voor me meegenomen.Gewoon simpel, leren zooltje met twee met-gaatjes-bewerkte banden over de bovenkant van de voet. Ik moet altijd aan Sikhs denken als ik ze zie.

    Na een jaar of 10 zijn ze nu echt “overleden”:-( Balen, balen, balen, want ze liepen zo lekker. Ik heb stad en land afgelopen en op internet gestruind. Maar mijn favoriete slippertjes laten zich blijkbaar niet zo makkelijk vervangen.

    Heeft iemand hier een idee hoe ik weer aan dit soort slippers kan komen (afgezien van zelf naar india gaan uiteraard,…zit er voorlopig niet in :-)

    Heeft iemand een tip?

    groetjes

  • Kannadiga

    Punjabi's en Sikhs in het bijzonder dragen bijna nooit slippers. Hoe meer naar het zuiden hoe meer slippers.

    Ik heb thuis nog wat liggen. De bekende Kolhapuri-chappals, waren destijds in de mode. Je mag ze komen halen, als ze passen.

  • Kannadiga

  • Nestor-F

    Zelf deze slippers ook aangeschaft in 2003. Met de medeling “wil je ze donker of licht van kleur” bij donker, wat ik vroeg, werden ze in een vat dieselolie o.i.d. ondergedompeld. Ze zijn tot op heden nog wel in gebruik. In onze contreien heb ik dit soort slippers nog niet gezien.

  • Rob

    Ja,

    Daar heb ik ook nog wel een paar van.

    Knellen aan mijn grote teen, nooit gedragen.

    Lopen ook helemaal niet lekker.

    Als ik het goed begrepen heb zijn dit ouderwetse Indiase mannensandalen.

    Leuk om mee te nemen als souvenir, niet om op te lopen.

    Voor vrouwen zijn er veel meer charmante variaties te koop.

    Rob

  • Kannadiga

    Lopen heel gemakkelijk. Heb vroeger niets anders gedragen. Later meestal van plastic. Daarmee bedoel ik niet de meestal blauwe havai-chappal. Dit zijn vrijetijdsslippers en dus niet voor buitenshuis.

    In Noord-India worden slippers niet erg gewaardeerd.

    Volgens mij hebben de Kolhapuri-chappal iets te maken met Rajiv Gandhi. Het was in die tijd dat ze populair waren.

  • Shirley de Munnik

    Behalve als je maat 42 hebt…. :(

  • Rob

    Kannadiga,

    Die blauwe droegen we als kind al naar het zwembad in de jaren zestig in Nederland.

    Ik heb jaren lang gelogeerd bij aankomst en vertrek in Delhi bij Kasmiri's, die droegen ze ook, maar dan binnenshuis.

    Mijn badslippers van de Hema ben ik daar nog een keer kwijtgeraakt.

    Rob

  • Paul

    Ik heb ze 2 jaar geleden gekocht in Utrecht bij een Indiaase winkel in de Zakkendragerssteeg. De naam is volgens mij ‘Shisha’.

    Mijn maat (42) hadden ze. Ze passen niet perfect en lopen niet super, maar zo in huis of het korte stukje van de auto naar het strand gaat het prima.

  • Sabina

    Beste Nana, ik ben ook opzoek naar de orginele india slipper, ik heb een doosje gescoort met 10 paar maar helaas zit mijn maat er niet bij.

    wellicht ben je al voorzien, maar zo niet,ik heb maat 35 en 36 als het je maat is stuur ik ze tegen de verzendkosten naar je toe.

    mail me ff dan kunnen we wat regelen