Nachttrein

  • Nienke

    Hallo,

    Wij vertekken over 3 weken naar Delhi, voor de eerste keer naar India. We hebben een rondreis deels op maat laten maken. We gaan het stuk vanuit Delhi naar Bandavgarh NP met de nachttrein. Kan iemand vertellen wat het verschil is tussen 1e klas, 2e klas en 3e klas reizen in de nachttrein? We zouden eigenlijk 2e klas gaan maar die blijkt nu vol te zitten, dus zou het 3e klas worden. Wat moeten we ons hierbij voorstellen?

    Hopelijk kan iemand wat meer hierover vertellen.

    Bedankt!

    Groetjes

    Nienke

  • Thomas Kat

    Hallo Nienke,

    Ik heb altijd met de de 2e klas gereisd (meest voorkomende vorm; wordt “sleeper class” genoemd). Dit zijn overdag gewoon compartimenten waar je met zijn 6-en kan zitten, en 's avonds kan je dmv van een klapsysteem 6 bedden tevoorschijn toveren. Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad, ookal moet je een aantal zaken voor lief nemen: alles staat nl. open, ramen, deuren. Geluid van de niet-overbodige ventilatoren boven je hoofd en geluid van je medereizigers. Dit vat ik persoonlijk onder het hoofdstukje “het echte India”. Vaak heb je leuke gesprekken er is altijd wel wat te beleven.

    De eerste klas heb ik geen ervaring mee. Maar mij trok het ook niet zo. Je zit in een airco coupe met zwart geblindeerde ramen tussen de stugge Indiaase-upperclass. Niet bepaald mijn favoriet. Maar misschien wel goed voor je nachtrust.

    De derde klas zou ik maar vergeten als ik jou was. Houten bankjes uit de begintijd van de stoomtrein. Dat hou je met ons westers zitvlees geen hele nacht vol.

    Mijn advies: de sleeper class.

    veel plezier.

  • erik

    Er is ook eerste klas zonder airco, en tweede klas met airco. Voordeel van de airco is dat het stiller is en, op sommige routes, scheelt het een boel naar binnn waaiend zand. Nadeel is dta je niet naar buiten kunt kijken (heel donker glas) en op stations mis je een boel van het leuke leven.

    Ik vind eerste klas zonder airco dus aangenamer.

    Derde klas is inderdaad wel erg basic, maar j moet alles mee hebben gemaakt in j eleven. Ik heb er vroeger ook in gereisd en vond het ook daar gezellig.

    Neem wel iets mee, in iedere klas zou ik zeggen, om je bagage vast te kunnen maken (kabels en slotjes verkopen ze ook vaak op het station). Slaapt een stuk rustiger!

  • Sundri

    Tweede klasse is niet hetzelfde als sleeper class! Thomas, wat jij beschrijft is sleeperclass. In de tweede klasse heb je stoelen. Niet alle treinen hebben tweede klasse en ook niet alle treinen hebben sleeper class. Nachttreinen hebben gewoonlijk (o.a.) sleeperclass, maar doe je een kortere afstand, dan heb je geen sleeperclass, maar (o.a.) tweede klasse. Bij een nachttrein kun je ook kiezen voor 2 tier AC en 3 tier AC, die zijn klassen zijn duurder, maar je hebt meer kans op een plek als je kort van te voren boekt. Sleeper class zit altijd het snelste vol en hetzelfde geldt voor tweede klasse.

  • maaike

    hallo,

    ik heb twee zomers geleden door India gereist, en altijd de goedkoopste klasse genomen omdat het daar idd gewoon gezelliger is. ik koos altijd voor de bovenste bedden en nam dan mijn backpack gewoon mee op mijn bed, gebruikte ik als kussen. vaak delen ze jonge mensen automatisch in voor de bovenste bedden, omdat ze oude mensen niet naar boven kunnen laten klimmen..neem wel zelf iets van een lakenzak mee, want dat krijg je uiteraard niet.

    soms werden wij als twee meisjes wel wat aangestaard door groepjes jongens en mannen, gelukkig bleef het bij staren, en kwamen lokale vrouwen ook meestal al snel bij ons zitten als ze zagen dat we het een beetje zat werden. Wat bij de laagste klasse namelijk wel het geval is dat iedereen gewoon in de trien stapt zonder kaartje, en vaak ligt de vloer dan vol met slapende mensen, maar je bent wel weer een ervaring rijker. mensen zonder kaartje komen er in de hogere klassen niet in, daar staan vaak bewakers.

    veel plezier in India!! groetjes maaike

  • arno en erna

    Ik dacht dat er ook nachttreinen waren waar de “bedden” wel opgemaakt worden??

    Wij gaan 1 dec voor 6,5 week naar india en willen wel regelmatig een nachttrein nemen, Is het nodig om toch nog een lakenzak aan te schaffen?? Of kun je die daar ook kopen b.v. in Delhi. Wie heeft er ervaring mee?? Ik hoor het graag.

  • erik

    Ga even langs de Xenos, daar hebben ze reis-lakenzakjes. Heel klein, heel goedkoop (net als de reishandoekjes, die liggen er in de buurt).

  • nelle

    Je kunt ook een ouder dekbedovertrek als slaapzak gebruiken in de trein. Die banken plakken vaak.

  • maaike

    lakenzak van xenos is ideaal, ik gebruik hem nu al iets van 4 jaar.. heel dun, dus lichtgewicht, en droogt snel ook ideaal :)

  • Sundri

    Ja, dat klopt. Voor bedden met lakens en gordijnen moet je reizen met 2 tier AC (met airco). Je moet je bed wel zelf opmaken. Dat is de duurste klasse. Je zult daar dan ook alleen rijke Indiërs tegenkomen en niet het “normale” volk.