Vlieg/reistijden in de nacht en veiligheid

  • froukje

    Het is op zich redelijk veilig,denk ik,om s'avonds laat,s'morgens heel vroeg, een taxi, van het hotel, naar een vliegveld te nemen. 

    Zo ook,in Bangladesh. Mijn dochter reist al jaren een paar keer per jaar oa naar deze landen. In haar 1tje. Zij heeft nog nooit echt vervelende dingen mee gemaakt,maar ik ben altijd weer blij als ze in een vliegtuig zit,dat moet ik wel zeggen. 

    Ze komt dan s'avonds laat in een hotel en moet s'morgens wel weer vroeg weg,maar kan dan over het algemeen nog wel een paar uur slapen.

    Ze blijft niet tot half 6- 6 uur op het vliegveld wachten,zoals opa doet. En hoogstwaarschijnlijk meer mensen. Dit kun je doen als je vakantie hebt.

    Behalve de laatste keer,in november. Toen had ze net zo goed op het vliegveld kunnen blijven,maar dat weet je achteraf pas. Ze had ingecheckt op Coimbatore,voor een binnenlandse vlucht,met Jet Airways,naar Mumbai. En hier wachten,voor de vlucht van 10 uur de volgende ochtend. En van daaruit,moest ze naar Dubai,voor een overstap naar Schiphol. Werd de vlucht gecancelled. Dan kan ik me voorstellen wat er door haar heen ging. Je hebt een zware reis gehad,geen vakantie, en wilt naar huis. De planning was zondagavond op Schiphol aankomen en dan word je geacht om de volgende dag “gewoon” weer op het werk te zijn. 

    Dan sta je op Coimbatore,moet je zien dat je jouw koffer weer terug krijgt en een andere vlucht zien te krijgen. Dan stroomt de adrenaline wel even door je lijf,want je wilt naar huis. Op Coimbatore konden ze voor haar geen andere vlucht vinden. Na heel veel gedoe is ze van Coimbatore via Bangalore,in plaats van via Mumbai naar Dubai gevlogen. Hotel in Mumbai geannuleerd. In Bangalore ander hotel geboekt. Maar ze had geen IR meer. Hotel in Mumbai en taxi waren van te voren al betaald. Haar laatste IR had ze in Coimbatore wegggegeven. Beetje dom,(zoals Maxima ooit zei)kun je dan zeggen. Zegt ze zelf ook. In een opwelling gedaan. Zo van hup,zien we in januari wel weer. In Bangalore op vliegveld kon ze, op zich, vrij makkelijk IR krijgen. Dat viel niet tegen. Maar zoals ik zei,ze had in Bangalore geen hotel hoeven nemen,want geslapen werd er niet echt meer. Na zo'n hectische avond,achter een hectische trip aan. Maar ja,dat weet je achteraf pas.

    De discussie over backpacken en koffer toerisme is hier in het verleden wel vaker geweest. In Azië,Australië,Nieuw Zeeland wordt er niet zozeer over gepraat. Daar gaat men vaak ook met een rugzak heen. Ik zelf ben een keer samen met iemand naar India geweest,de 1 had toen een koffer, de ander een rugzak. Een deel hadden we van tevoren besproken,een ander stuk niet. Wat ben je dan:een koffertoerist of een backpacker?! Maar eigenlijk vind ik dit niet zo belangrijk. Waarom ik het toch aanhaal?! Ik denk dat de meesten hier niet zo goed weten wat ze met de opmerking van opa aan moeten: “Wij zijn backpackers”. De mensen die nu nog overgebleven zijn op dit forum en nu nog reageren zijn “hardcore”,India gangers. Zij weten wel een “beetje” hoe India werkt. Helemaal zul je India niet doorgronden. Dat maakt het ook zo fascinerend.

    Wordt backpacken door heel veel mensen gezien,zo van morgen of overmorgen of wanneer dan ook maar willen we naar die en die plaats. Dan gaan we naar een trein/busstation en zien we wel wanneer er vervoer gaat? Dat kun je doen,als je voor wat langere tijd weggaat. Maar als jij maar een paar weken vakantie hebt,dan wil en kun je niet de helft vd tijd bezig zijn met hoe kom ik en wanneer van A naar B. Dan hoef je niet alles geregeld te hebben,want misschien blijf je ergens een paar dagen en kun je dan nog wel vervoer/onderdak regelen.

    Backpacken vind ik iets,zo van,ik boek een ticket naar een plaats en van daaruit zie ik wel waar ik heen ga. En of dat nu vandaag is of morgen,dat maakt niet uit. Want je hoeft niet over 2,5-3 weken weer thuis te zijn,omdat jouw werk dan weer wacht.

    Dat is mijn voorstelling van backpacken,maar misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind.

    Het verhaal over mijn dochter mag men hier vergeten. Ik wou de vraag van Olga over vervoer etc. van vliegveld naar hotel en omgekeerd een klein beetje toelichten. Het is zondagmorgen en ik heb nog wel even de tijd. Maar als je weet wat je wilt zeggen,dan staat het ook zo op papier.

    Een fijne zondag.

  • froukje

    Hallo Ineke,

    Dat is een poos geleden.

    Jij gaat nog regelmatig naar India?

  • froukje

    Hallo Ineke,

    Sinds de vernieuwing is het hier inderdaad rustig. Veel van de “oude garde” zie je niet meer.

    En er komen ook niet zoveel vragen of iets dergelijks meer voorbij. Misschien komt dit door de slechte bereikbaarheid van deze startpagina,zoals je zelf ook al aangaf. Misschien omdat je zoveel op internet op kunt zoeken. Maar ja,dat kon je jaren geleden ook al.

    Heerlijk,wat een bevoorrechte positie,dat je iig nog wel 2 tot 3 keer gaat. Ja,het blijft een fascinerend land. Met hele mooie mensen.

    Nee,ik ben al jaren niet meer geweest. Ik heb,op dit prikbord, in principe eigenlijk ook weinig tot niets meer te zoeken,maar door de fascinatie voor het land,blijft het hier toch trekken. Alhoewel ik hier inmiddels ook niet meer dagelijks kom.

    India blijft voorlopig bij mij bij dromen.;

    Misschien heb je nog eens wat leuks te melden. Jaren geleden vertelde iemand hier nog weleens iets,wat hij/zij had meegemaakt. Volgens mij was daar ook een Johan bij. Maar goed,dat was toen. We leven in het heden….En daar zal ik het mee moeten doen.

    Een hele fijne tijd in januari.

    En voor nu fijne kerstdagen.

    Ik ga nu achter de cv monteur aan,sinds gisteravond doet de cv het niet meer…..

    Groetjes froukje