Vlieg/reistijden in de nacht en veiligheid

  • Olga

    Ikzelf ga mogelijk kiezen tussen Lufthansa en British Airways voor de vlucht naar Bangalore. Lufthansa komt geloof ik rond 2 uur ‘s nachts aan en vertrekt op de terugreis dacht ik rond 3en in de nacht. Bij British Airways is de terugreistijd dacht ik 7 uur ’s ochtends. Dan zou je bij Lufthansa een taxi in de nacht of late avond hebben, of langer op de luchthaven blijven met je bagage. Bij British Airways zou wachten op de luchthaven geen optie zijn, gezien de lange duur. Wie kan iets zeggen over de huidige veiligheidssituatie bij het nemen van een taxi in de nacht, of over de veiligheid tussen 1 van de dichtst bijzijnde hotellen en de luchthaven van Bangalore?

  • Erik de Ruijter

    Hoi Olga,

    ​Je mag het vliegveld pas 4 uur voor vertrek binnengaan vanwege security (voor die tijd is je check in desk ook niet open).

    ​Zolang de taxi door het hotel geregeld is zou ik me geen zorgen maken over de veiligheid. Nóg beter is daarom misschien een hotel met gratis airportshuttle, dan hebben ze een eigen busje of groep taxi's heen en weer rijden.

    Sukses,

    ​-Erik> & Sandya]

  • opa

    Beste Olga,

    Wij hebben het geluk dat wij 60 km van vliegveld Duseldorf wonen, dus lekker vlakbij .

    En in Bangalore gewoon wachten tot 5,30 of 6,00 s,morgens dan de bus naar de busstand pakken , ligt vlakbij  het treinstation en er liggen genoeg kleine en grote hotels.

    Stadsbus stopt bij de aerport en kost ongeveer 400 rp p.p

    Oma & Opa

  • KeesS

    Olga, ik zou altijd een taxi nemen zeker in de nacht en niet met de bus gaan. Zoals Erik zegt zou ik een hotel zoeken die een airportshuttle hebben of een taxi kunnen sturen. Wat ik je zeker afraadt is om s nachts/s morgens vroeg op pad gaan om een hotel te zoeken. Alle smoesjes hebben wij al gehoord. Wij komen al 20 jaar in India, mijn vrouw zeker 2/3 keer per jaar die vaak alleen reist en altijd s nachts aankomt (klm bijvoorbeeld). In Delhi bijvoorbeeld neemt ze een prepaid taxi (naar een van te voren besproken hotel) en belt mij dan in de taxi op. Ook kan het hotel een taxi regelen naar het vliegveld. Door ons hotel in delhi wordt altijd het kenteken opgeschreven van de taxi die ons ophaalt. 

  • opa

    Na ja Kees jij bent het tegenovergestelde van ons , wij zijn backpackers  wij  hebben heel India van de seven sister tot Cape Comerin en Bangladesh tot Punjab met treinen en plaatselijk transport gedaan, wij slapen hoofdzakelijk in de kleiner hotels en bij de tribals in afgesloten gebieden bij mensen zelf ,waar wij ook veel hulp geven aan de tribal scholen, wij weten hoe India en Bangladesh werkt ,ook wie het toegaat in de sloppenwijken.

    Ik vertel U dat de bustrip van het vliegveld Bangalore best veilig en gemakkelijk is, en een hotel vinden is een eitje .

    Koffertoerisme is een heel ander soort reiziger dan ons. Meestal weten ze ook meer schijnbaar .

    Hier laat ik het bij .

  • KeesS

    Opa, het grappige is dat jij niet weet hoe ik/wij reis/rezien en niet weet wat ik/wij doe/doen in India maar dat je wel een aantal conclusies trekt. Inderdaad opa. Ps. volgens mij ligt Bangladesh niet in India, maar goed. Mooie tijd in India in ieder geval.

    Post is bewerkt op nov 22, 2016, 8:15 p.m. door KeesS

  • opa

    Sorry Kees ,

    Mijn uitleg was niet zo goed

    Ik bedoel hier mee, wij zijn 3 x van Tripura uit Bangladesh in geweest en helemaal doorgereist, en we zijn veel in afgesloten gebieden geweest aan de grens van Mizoram en birma, later zijn we de grens overgegaan bij Kolkate.

    Maar ik denk dat wij toch een beetje een andere vakantie hebben dan de meeste toeristen die naar India gaan.

    Ik laat nog wel weten hoe het afloopt met de rbi bank, als ze mij wat laten horen.

    Groetjes.

     

  • opa

    Sorry Kees ,

    Mijn uitleg was niet zo goed

    Ik bedoel hier mee, wij zijn 3 x van Tripura uit Bangladesh in geweest en helemaal doorgereist, en we zijn veel in afgesloten gebieden geweest aan de grens van Mizoram en birma, later zijn we de grens overgegaan bij Kolkate.

    Maar ik denk dat wij toch een beetje een andere vakantie hebben dan de meeste toeristen die naar India gaan.

    Ik laat nog wel weten hoe het afloopt met de rbi bank, als ze mij wat laten horen.

    Groetjes.

     

  • Erik de Ruijter

    Tja… met alle respect voor de diverse diehard-meningen hier, ik proef toch écht wat appels met peren vergelijken ;-) Mijn richtlijn

    • Als je met minimaal 2 reist en goedkoop uit wilt zijn (en nog puf hebt na een lange vlucht), ja dan kan het handig zijn om de gewone bus te nemen en daarna op jacht te gaan naar de goedkoopste accomodatie.

    • Man alleen reizend werkt 't beste met vooraf geboekte accomodatie en met prepaid taxi. Is namelijk niet écht handig om zowel met OV te reizen vol jetlag én nog eens hard te gaan onderhandelen over accomodatieprijzen enzo, voor je het weet grijpt een erg-creatieve-maar-niet-zo-rijke gauwdief zijn kans en gaat ervandoor met je spullen omdat je aandacht elders bezig is.

    • Vrouw alleen reizend is zoals boven geadviseerd: ofwel hotel met eigen shuttleservice ofwel taxi geregeld door het hotel.

    Sukses,

    -Erik> & Sandya]

  • Olga

    Ik ben een beetje laat, maar dank allen nog voor de reacties. Ik ben tussentijds als nr 5 uitgeloot geweest voor een sociale huurwoning in Amsterdam (over de 3000 reacties) en uitgenodigd geweest voor een bezichtiging, daarna op nr 4 terecht gekomen, maar heb de woning denk ik niet gekregen. M'n focus blijft op India staan.

    Om even terug te komen op de topic. Ik ga sowiezo alleen met de taxi. En zal die ook via een hotel of dergelijke boeken. Het gaat me dan ook vooral om de veiligheid op de weg. Het wordt dan de weg tussen Bangalore en de luchthaven van Bangalore of tussen Puttaparthi en die luchthaven. Die tip over de airportshuttle kan handig zijn als ik in Bangalore mocht zijn, goed om te weten. Ik begrijp verder uit jullie reacties dat er verder op zich geen zorg is over het nemen van een taxi in de nacht. 

    Over het vooraf boeken van een accomodatie ga ik mogelijk wel wat voorzichtiger doen, in ieder geval als ik naar Puttaparthi zou gaan. Bij een eerdere ervaring kwam ik destijds daar aan met de taxi en herinner me dat de badkamer er niet schoon uitzag, allerlei kalkvlekken of dergelijke en de douche zelf deed het waarschijnlijk ook niet goed en mogelijk was die hele kamer uberhaupt niet schoongemaakt (ik twijfelde mogelijk ook over of het bed wel verschoond was) verder voor mijn komst. Ik weet nog dat men aanbood de kamer toen schoon te maken ofzo of een andere kamer te geven, maar die zag er geloof ik hetzelfde uit. Ik wou uiteindelijk weggaan zonder een kamer te nemen, maar ze wouden wel dat ik de kamer ging betalen, omdat die al geboekt was. Om niet meer gelazer te krijgen, heb ik dat toen maar gedaan en ben toen naar een ander hotel gegaan (dit was een guesthouse overigens). Het was ook wel apart, want dat gebouw was een paar jaar daarvoor gerenoveerd en mooi geworden (ik was toen ook in India), en zo zie je hoe dat in korte tijd achteruit kan gaan en een ander beeld kan geven.

    Nog iets over de opmerking dat je pas 4 uren van tevoren het vliegveld binnen mag gaan. Dat weet ik inderdaad, maar ik geloof dat het in mijn herinnering bij Emirates in 2011 nog korter was, 3 uren of zelfs 2,5. Dat is dan wel een tijdje geleden alweer. Mijn laatste keer was met British Airways, zelfde jaar. Kan me niet meer herinneren hoe het daar bij was.