Trein tickets boeken in India ...

  • willem

    Heeft iemand nog goede tips om eventueel via Cleartrip kaarten voor de trein te reserveren , ben er nu al weer een tijdje mee bezig maar het is en blijft een drama , zit hem vooral in dat men een mobiel nummer uit India nodig heeft voor verificatie .

    Alvast bedankt

  • Erik de Ruijter

    Hoi hoi, 

    Staat stap voor stap uitgelegd op seat61.com/India.htm en dan sectie ‘Book from outside’. Cleartrip is sinds deze maand niet meer nodig omdat IRCTC eindelijk, eindelijk zelf Mastercard en Visa aankan. De essentieele sectie om SMS te vermijden is vanaf de 8e bullet van ‘Option 1’, ‘Now check your emails’.

    Zelf heb ik destijds wel SMS gebruikt (via Indiase vrienden) en houd ik Amex aan alleen voor die stupide IRCTC, dat kan ik nu dus als ook anderen succes met Mastercard/Visa melden eindelijk stopzetten.

     Sukses, 

    -Erik  & Sandya]   

  • KeesS

    Ik heb jaren geleden een account aangemaakt bij de IRCTC, het was veel gepuzzel en emailen met de klantenservice maar het kwam wel voorelkaar. Heb er nog steeds veel profijt van. Op die site kun je ook een account aanmaken. Succes

  • Erik de Ruijter

    Nee hoor, maak je geen zorgen - irctc doet dat even goed.

    Zelf ervaring paar jaar terug, 24 uur vantevoren nog moeten annuleren omdat ze het programma waar ik aan moest deelnemen naar de volgende ochtend verplaatst hadden waardoor ik de trein zou missen. Geen centje pijn, credit card was 1 dag later gecrediteerd (je krijgt iets van 80-90% terug).

    Bovendien is een cleartrip account naar ik begrijp altijd gesynchroniseerd met een irctc account dus het feit dat Cleartrip jou kon terugstorten was dankzij het feit dat irctc datzelfde naar Cleartrip deed.

    Bottom line blijft: als seat61 klopt en je nu écht direkt met Master/Visa kunt betalen is er geen enkele reden meer om een Cleartrip/Makemytrip account erbij te hebben en via hen te boeken. Het kost toch extra moeite en, Zeeuws Meisje getrouw, een paar procent extra die je mooi in eigen zak kunt steken ;-)

    Sukses,

    -Erik> & Sandya]

  • willem

    Dank zo ver

    Heb me via IRCTC aangemeld , een mail gekregen met een link , daar mn gegevens ingevuld , ik krijg daarna de melding dat er een code moet worden ingevuld , deze heb ik via mail aangevraagd en mn mailadres is ok bevonden maar moet ik nu ook nog een mobiel nummer voor verificatie invullen want deze staat als “Mobile number not verifield” , want met alleen een goed bevonden Emailadres gebeurt er verders niets ….

  • Erik de Ruijter

    Dat klopt allemaal lijkt het. ff de stappen van Seat61 gehaald (makkelijker omdat hier IE standaard is, thuis is dat Edge en Startpagina houdt niet van copypaste met Edge)But first up, you need to register:  Go to www.irctc.co.in and click the signup link to the left of the Login button, then enter the details to create an account. 

    • 1] Only one person needs to register for an account.  He or she can then buy tickets for themselves and their family or travelling companions, up to a maximum 6 journeys in any given month.

    • 2] It asks for an Indian +91 mobile number, just enter your own non-Indian mobile number with the leading zero replaced with a 9.

    • 3] PIN number means postcode.  Just use ‘123456’ if it won't accept UK-style postcodes.  Enter your city and state in the (other) box and leave the ‘Select One’ boxes alone. 

    • 4] When finished, click ‘Submit’.

    • 5] Now check your emails, as you will have been sent a confirmation email by IRCTC with the subject 'SUCCESSFUL REGISTRATION of for IRCTC Bookings'.  It contains an Email OTP (Email One Time Password).  You'll also have been sent an SMS message with the equally vital SMS OTP, but obviously you won't get this, as it will have been sent to a +91 Indian version of your phone number.

    • 6] Now write an email to IRCTC customer care (care@irctc.co.in) quoting your new IRCTC user name (remember that it's case-sensitive), attaching a scan of your passport (make sure it's less than 1Mb), and asking them to send you the SMS OTP by email.  You'll receive an immediate automated reply, and eventually you'll receive an email from their customer care team with the all-important SMS OTP.  Some people receive this within 24-36 hours with no problem, others spend a week having to badger them with chase-up emails - just do what you have to to get them to send you the necessary SMS OTP…

    • 7] Now go back to the ‘SUCCESSFUL REGISTRATION of … for IRCTC Bookings’ email and follow the instructions to activate your IRCTC account with your Email OTP and SMS OTP.

    (Zelf even nummers toegevoegd). Klinkt alsof je stap 6 en 7 nog moet doen?

    Sukses,

    -Erik> & Sandya]

  • KeesS

    Top Erik! Kees

  • willem

    Ok bedankt , een mail verstuurd

     

  • Erik de Ruijter

    Mooi, hopelijk dat je er uiteindelijk door gaat komen. Is sowieso nodig, of je nu vervolgens via irctc boekt of alsnog een 2e account van bijvoorbeeld cleartrip nodig hebt.

    Over dat laatste: Seat61 statement dat “IRCTC eindelijk, eindelijk zelf Mastercard en Visa aankan”  geldt misschien voor Britten maar vanuit NL krijg ik het, net als januari jl, totaal niet aan de praat. Ik heb ICS creditcards (Mastercard én Visa) en kom voor beiden, bij een dummybooking die ik dan een dag later weer wilde annuleren, exact even ver als in januari: ofwel (Citibank en Axis) intikken van het ‘Securecode’ wachtwoord op een ICS pop-up scherm waarna de ICS site (vergelijkbaar met hoe iDeal werkt) weer terugstuurt naar IRCTC. Maar IRCTC meldt keihard dat de transaction failed is, het aloude probleem veroorzaakt door hun gammele credit card gateways ben ik bang.

    Ofwel, met de nieuwe methode ‘international cards’ (Atom Bank) een totaal chaotisch scherm, echt van een junior programmeur ergens in de bergen van de Himalaya, waar je met valide creditcardgegevens niet doorheen komt omdat ie om een mobiel nummer blijft zeuren.

    Dus ik ben vooralsnog gedwongen de Amex kaart aan te houden alleen voor de Indiase treintickets :-( Maar hoor graag betere ervaringen van anderen…

    Tnx,

    -Erik & Sandya]

     

  • Erik de Ruijter

    Update: Tripadvisor gaf het advies om in veld ‘International cards’ een andere banknaam in te vullen maar de issue lag elders. Het scherm is alleen zo rotzooi-achtig met IE11, met Edge (en vermoedelijk ook Firefox/Chrome) werkte het vele malen beter. Boeking gelukt (zal 'm morgen weer cancellen al is 100 roepie nu niet echt veel ;-), Amex kan de deur uit. Joepie!

    -Erik & Sandya]